woensdag 7 september 2005

Lekker wat kilometers

Vandaag hadden we met school een introductiedag voor de nieuwe brugklassers. Het programma bestond uit diverse 'teambuilding'-activiteiten op het Heerderstrand.

In vier grote groepen zijn we naar het strand gefietst. Telkens twee docenten ter begeleiding. De collega met wie ik reed, had al eens eerder met mij zo'n groep begeleid. De vorige keer reed ik met m'n Alleweder en reed ik voorop. Aangekomen kreeg ik te horen dat ik wel wat hard gereden had. De terugweg ging helemaal vlot, dat was heuvelaf.
Vandaag gaf hij er de voorkeur aan dat ik achterop zou rijden. Zo gezegd, zo gedaan.
Het is een stevig stuk klimmen met wel regelmatig een stukje matig klimmen of zelfs even kort dalen. Maar netto is het een flink eind omhoog. Het nadeel van een zware velomobiel wordt dan toch weer snel duidelijk. Bij stevige klimmetjes ben je met een bukker echt niet in het nadeel. Bij matig klimmen is de velomobiel toch weer in het voordeel.

Het is machtig eng om te zien hoe onverantwoord die 12/13-jarigen rijden die net van de basisschool afkomen. Een redelijk aantal slingert, van rood licht hebben ze nog nooit gehoord; ze gaan gewoon dom achter de groep aan ondanks waarschuwing vooraf, ondanks achterna gillen onderweg. Komt er een auto aan? Al rijdt hij 80, ze gaan met blik op oneindig zo de weg over.

Gelukkig is iedereen zonder nare dingen toch goed aangekomen op plaats van bestemming en weer thuis naderhand.

Maar ik heb de route 2x gereden. Ik had nog een afspraak bij de tandarts. Totaalstand vandaag: 78 kilometer. Een mooie score met 2x de route met flink klimmen.

Geen opmerkingen: