woensdag 7 september 2005

Wat ze zeggen (2)

Toen ik uit de Versatile stapte, wist een man mij te vertellen: "Zo, dat is een heel stuk beter instappen dan de vorige modellen!"
Voor de mensen die de velomobiel wel kennen van 'ze wel eens gezien hebben' valt die fraaie eigenschap van de Versatile wel vaker op.

Vanavond bij de C1000 stalde ik de Versatile voor de gevel. Een man en vrouw (ergens tussen de 55 en 60 jaar naar schatting) komen op me af. De man vraagt: "Mag ik een snelle vraag stellen?" Ik stem in. Hij vervolgt: "Zeker wel warm he?" Ik vertel hem dat het met het weer van vandaag inderdaad best warm is maar dat het met wat koeler weer heerlijk is. Hij bekijkt de fiets en merkt op dat er verder geen ventilatiekleppen of iets dergelijks in de fiets zitten. Hij vraagt of er wel enige circulatie in de fiets is. Ik vertel hem over mijn ervaring van rondcirculerende lucht bij zijwind.
Wat ook niet kan uitblijven is natuurlijk de vraag naar snelheid: "Wat is de maximum snelheid van zo'n ding? 40? 50? 60?" Flauw maar waar antwoord ik: "Ligt eraan hoe hard je trapt maar een 50 valt er wel uit te persen." Hij vervolgt met een vraag naar de gemiddelde snelheid. Ik vertel hem mijn gebruikelijke kruissnelheid omdat de gemiddelde snelheid een te vaag begrip is.
Hij merkt op dat hij 'vroeger' gereden had op racefiets in groepsverband en meldt: "Tja, we lachten wel om die ligfietsen, maar...." Hij stopt z'n zin maar de uitdrukking op z'n gezicht spreekt boekdelen: hoewel het een vreemd gevaarte is en ze de ligfietsen wat belachelijk maakten, was er toch wel enige bewondering voor het ding. Het leek hem eigenlijk ook wel wat. In Dalfsen zag hij ook vaak zo'n ding rijden; een witte; één die er flink de vaart in heeft. Kan bijna niet missen wie dat is.

Tot slot kwam de vraag naar de prijs. Ik antwoord meestal met: "Meer dan genoeg". Zo ook nu. Toch wil hij meer weten en doet een gok: "4000?". Ik antwoord: "Het dubbele; dat is lang sparen geweest". De man denkt dat er in de nabije toekomst toch wel heel wat meer rond gaan rijden; dat de velomobiel nog wel eens 'de toekomst' zou kunnen zijn voor een groot deel. Ik denk dat hij er niet ver naast zit.
Hij bedankt mij voor de informatie en vervolgt zijn weg.

Geen opmerkingen: