zondag 11 september 2005

Topsnelheid Versatile

Afgelopen week kwam er bericht op de mailinglijst van PlatZwolsch dat er binnenkort een route gereden gaat worden van 105 kilometer met flink wat klimwerk. Ik gaf aan dat ik er wel wat voor voelde om mee te gaan maar dat ik niet zo enorm veel klimervaring heb met de Versatile. Gisteravond kreeg ik een mailtje met daarin een uitnodiging om vandaag een tocht mee te rijden. De route was nog niet bepaald dus kon vanalles geregeld worden. Ze waren wel bereid om een stevige klim op te nemen op de route. Ik heb dat aanbod met beide handen aangenomen.

Vanmorgen heb ik met 2 andere liggers een tocht gefietst.
Eerst ben ik vanaf huis naar de ontmoetingsplaats van de eerste ligger. Dat was 14 kilometer verder. Van daaruit enkele kilometers en de tweede ligger voegde zich bij ons. Toen werd een route uitgestippeld.

De route die ik gereden heb is:
Zwolle(Stadshagen) - Laag Zuthem - Heino - Dalfsen - Ommen - via de Dalmsholterberg of Archemerber; ik weet het niet meer; naar de Lemelerberg - Lemelerveld -Heino - Laag Zuthem - Zwolle(Stadshagen)

De teller geeft 96 kilometer aan met een gemiddelde van 24,4 km/h. Geen recordsnelheid maar gewoon een gemiddelde welke het gevolg is van een ochtend lekker fietsen.

Het klimwerk:
De Dalmholterberg omhoog stelde maar weinig voor qua klimmen. De route is verder erg mooi. Het fietspad is wel erg smal; als je met je velomobiel een tegenligger hebt of iemand moet inhalen is het wat krap.
De Lemelerberg is een wat ander verhaal. Ik heb vorige jaar de Lemelerberg ook al eens gereden met m'n Alleweder. Dat was aan de minder steile kant omhoog en aan de steile kant naar beneden. Dat was geweldig; de teller van m'n Alleweder gaf een topsnelheid van 78 km/h aan.
Deze keer dus met de Versatile maar in tegenovergestelde richting. Eerst dus aan de steile kant omhoog. Het begin viel enorm mee. met 27 km/h omhoog. Maar naarmate je hoger komt, wordt het steiler. Uitendelijk heb ik wel terug moeten schakelen naar de laagste versnelling. Maar ik had nog wel 'over' gezien ik een stevige kadans van 105 kon aanhouden. Dat was de vorige keer met de Alleweder wel anders, toen heb ik puur op kracht omhoog gereden in plaats van op souplesse/ritme.
Omlaag was ook weer heerlijk. De minder steile kant heeft mij met de Versatile niet aan de 78 km/h geholpen. Ik moest het doen met 69,7 km/h. Alsnog een leuke snelheid. De Versatlie ligt als een huis op de weg bij die snelheid. Geen trillen, geen enge dingen die gebeurden. Gewoon lekker strak naar beneden.

Tijdens onze pauze stonden mijn Versatile en de Quest van Henk B. geparkeerd naast de auto's. Wij zaten een meter of 30 verderop op een terrasje. Ik zat met m'n rug naar de fietsen. Op een gegeven moment een geloei achter me. Ik draai me om en zie een stuk of 5 mensen rondom m'n Versatile staan. Één persoon had z'n hand naarbinnen gestoken. Ik roep naar de mensen dat het alarm vanzelf stopt.
Henk B. had het zien gebeuren en zag dat de man in kwestie aardig schrok van het alarm. Doel bereikt. "Kijken doe je met je oogjes, niet met je handjes" zou ik op jonge leeftijd te horen hebben gekregen van m'n ouders. Ook een ander stel op het terras had het zien gebeuren en vonden het een grappig gebeuren.
Het groepje mensen dat bij mijn Versatile stond, kwam naar het terras lopen om ook te genieten van wat eten/drinken. De man 'met de hand' legde nog even uit dat hij keek naar de manier van sturen. Bij de Quest is het goed te zien maar bij de Versatile zitten de stuurhendels aardig diep verstopt in de fiets, aardig uit het zicht. Maar meer wordt later duidelijk.; even later komt er ook een andere ligger op een rode Fiëro. Hij zet z'n fiets naast onze velomobielen. Waarschijnlijk hebben ze mede vanwege deze ligger ook hun aandacht gevestigd op onze ligfietsen; de onbekende ligger voegde zich bij het gezelschap.
Niet vaak gaat het alarm af maar zo af-en-toe geeft hij toch een 'subtiel' signaal naar mensen dat ze toch beter hun hoofd/ledematen uit mijn fiets kunnen houden.

Maar goed, oktober is de veel-klimmen-en-dalen-route. Die gaat over de 'toeristenweg' bij Holten-Nijverdal. Ik denk dat ik die toch ook maar eens ga rijden. Eens zien hoe goed de Versatile daar de berg op te rijden is. Vandaag is me behoorlijk meegevallen. De laatste meters op de Lemelerberg was het wel even doorzetten maar goed te doen.

Ik heb me prima vermaakt.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Dag Wilfred,

Leuk verslag. Het is trouwens de archemerberg dacht ik.

Hier al geweest, je werd nog genoemd.

http://groups.google.com/group/nl.fiets.ligfiets/browse_frm/thread/87c0758ebf44250f/02c1cf3e7b85f6d6?hl=nl#02c1cf3e7b85f6d6

Groeten

Wim

WFvN zei

Toen we linksaf sloegen naar die helling meen ik die andere naam gezien te hebben op het straatnaambordje. Op de kaart zag ik diezelfde naam staan, vandaar. M'n geheugen is niet altijd even goed als het gaat om dat soort dingen. Ik ben allang blij dat ik het grootste gedeelte van de route heb onthouden toen je die hebt genoemd.

Die link was ik nog nooit geweest. Laat ik ze niet ook daar lastig gaan vallen. Ik ga gewoon even geduld hebben. Flink verzet bieden tegen m'n forumverslaving; de ontwenningsverschijnselen ontberend ;-)