woensdag 7 september 2005

Duwen

Tijdens het ritje met de leerlingen naar het Heerderstrand bleek dat 1 leerling wat ademhalingproblemen had. Ze vertelde me (piepend en hijgend) dat ze asma had gehad maar dat de dokter haar onlangs 'genezen' had verklaard en dat ze niet meer medicijnen hoefde te gebruiken. Alleen had het meiske enkele dagen geleden de griep gehad waarvan ze nog wat naweeën had.
In die toestand de bult optrappen viel niet mee voor haar. Haar vriendinnen (die met haar achteraan de groep reden) heb ik de opdracht gegeven om weer aan te sluiten bij de groep. Ik ben toen naast het meisje gaan rijden om haar vooruit te duwen. De Versatile is dan misschien niet de lichtste velomobiel wat heuvelop niet echt voordelig werkt, wegens het niet al te hoge tempo van de groep, had ik nog energie zat om ook het meisje wat te helpen.

Duwen met de Versatile is wel even anders dan met de Alleweder. Met de Alleweder is het geen probleem om je arm over de rand te steken om een bagagedrager (oid) vast te grijpen; die rand is vrij laag. Met de Versatile is dat een ander verhaal. Die rand is vrij hoog (met de klep gesloten) en ook nog eens vrij nauw. Door het hoofdgat je arm steken en dan duwen gaat gewoonweg niet. Ik heb toen de klep opengeslagen en 'vastgeklikt'. Met de kap open heb je alle gelegenheid om met je armen buiten de fiets te komen. Het zicht wordt wel wat belemmerd maar door langs de kap te kijken gaat het best. Direct werd ook het voordeel van de 2 stuurknuppels van de Versatile boven de stuurvork van de Alleweder. Ik kon nog goed sturen en ook nog goed remmen. Met de Alleweder ging dat wat minder goed; daar was rijden met 2 handen beduidend handiger dan met 1 hand. Met de Versatile maakt dat niet uit op eventueel schakelen na. Had de Rohloff handgreep aan de linker stuurknuppel gezeten, dan kon ik de belangrijkste functies bedienen. Maar gelukkig hoefde ik niet te schakelen, ik had de juiste versnelling te pakken. Vrij snel hadden we de groep ingehaald.

Geen opmerkingen: