dinsdag 30 augustus 2005

En wéér raak

Vanmiddag reed ik m'n Versatile de garage uit om naar de stad te gaan. Na nog geen kilometer fietsen begon de Versatile weer wat vreemd gedrag te vertonen, de achterkant lage niet stabiel op de weg. Mijn vermoeden was weer een lekke band. Ik ben omgekeerd en naar huis gereden.

Thuis aangekomen ben ik uitgestapt en zag inderdaad een vrij zachte achterband. Dus binnen- en buitenband van de fiets gehaald. Direct kon ik gebruik maken van de 2 spijkers die ik aan het inventaris van de Versatile heb toegevoegd. Een vlugge inspectie van de binnenband en ik wist genoeg: weer aan de velg-kant een lek. Deze keer iets verder van het ventiel dan gisteren. Het lijkt erop dat 1 spaak voor het lek heeft gezorgd. Hoewel er onbeschadigd velglint (plaklint) om de velg ligt, is de bolling van de spaak op die plek vrij hoog (de spaak zelf steekt overigens niet uit). Voor de zekerheid heb ik een vertrouwde rubberen velglint om het plaklint gelegd.

Omdat ik geen reserve binnenband meer had, moest ik plakken. Ik heb destijds een stel goedkope plakkers gekocht. Zo'n pakketje met veel plakkers voor 2,50 euro in zo'n enorme bak met allerlei gereedschap en andere leuke dingetjes bij een bouwmarkt. Deze plakkers zijn ronduit waardeloos. Ze kleven voor geen meter. Nog voordat ik de band om de velg gelegd had, liet de plakker los. Dus wéér plakken. Deze keer heb ik een plakker geknipt uit zo'n rechthoekig stuk plakker van Simson. Dat kleefde wel goed.

Bij de fietsenmaker heb ik nu 2 binnenbanden gehaald. 1 voor reserve maar ook nog 1 extra omdat ik denk dat de huidige achterbinnenband niet de meest zekere meer is. Er zitten 3 plakkers vlak bij elkaar. 2 plakkers van de snakebite die ik enkele weken geleden had en nu dus weer een plakker.

Ik vind plakken niet erg maar op deze manier ben ik er toch minder blij mee.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

begon de Alleweder weer wat vreemd gedrag te vertonen,

Hmmm.......Verlang je weer terug naar je Alleweder

Anoniem zei

Nog voordat ik de band om de velg gelegd had, liet de plakker los. Dus wéér plakken. Deze keer heb ik een plakker geknipt uit zo'n rechthoekig stuk plakker van Samson


Wat voor maat achterband heb je er op liggen, een 37-406?
Ik doe in mijn 37-406 banden altijd een 40-406 binnenband. Tis even opletten bij het erop leggen, maar er zit geen enorme spanning op de binnenband zoals bij een 37-406 binnenband. De plakkers laten inderdaad dan heel snel los.
Ander voordeel is dat bij een klein steentje de 40 mm binenband minder snel lek raakt dan bij een 37 mm binnenband. De spanning is een stuk minder.

WFvN zei

Ja... zucht... het is weer zover. Ik heb m'n Versatile weer eens Alleweder genoemd. Dat krijg je als je na 3 jaar fietsen met zo'n Alleweder toch gehecht raakt aan zo'n ding. Ik heb het maar even gewijzigd. Dank.

Wat betreft die slechte plakker:
De binnenbandmaat kan er inderdaad best mee te maken hebben. Alleen liet deze plakker al los nog voordat de band op spanning kwam. In niet-opgeblazen toestand liet hij al los. Dit is me al 2x eerder gebeurd in het verleden met deze el-cheapo plakkers. Samsonplakkers kennen dat probleem gelukkig niet. Die zitten direct als een huis (tenzij je misschien niet plakken kan).

De Vredestein MC is volgens mij een 37-406. Een 40-406 binnenband gebruiken? Het plakkerprobleem zal het niet oplossen zoals je waarschijnlijk begrijpt. Wat betreft lekraken zou het inderdaad wel kunnen schelen. Mocht ik nog vaker van dit soort lekken krijgen dan ga ik dat zeker proberen.