donderdag 20 juli 2006

Smallere zitting

Toen ik in Vledder samen met Hans S. zijn zitting vergeleek in breedte met de oudere, bredere zitting uit V006, zagen we dat er niet zo gek veel verschil zat tussen de 2 zittingen.

Thuis aangekomen heb ik de 3 zittingen (brede V006, m'n eigen V021 en die van Hans (V025)) vergeleken qua breedte. De zitting van Hans zat qua breedte ongeveer tussen die van V006 en V021 in. Hans had zijn zitting aardig moeten aanspannen; er was aan beide uiteindes van de spanstokjes maarliefst 1 centimeter schroefdraad zichtbaar. Super veel schoot ik er dus niet mee op.

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en de oude zitting van Hans S. uit elkaar gehaald. Op goed geluk ben ik aan het schroeven gegaan. Al vrij snel was het principe me duidelijk: doodsimpel maar effectief. In no-time lag de zitting in 7 losse onderdelen op tafel. 4 spanstokken, 2 zijprofielen en het gaasdoek.

Het gaasdoek heb ik losgetornd en vervolgens opnieuw vastgenaaid maar uiteraard wel zodanig dat er minder breedte overbleef; aan beide kanten heb ik het doek 1,5 cm verder terug genaaid wat effectief ongeveer overeen komt met 1,5 centimeter breedteverschil in totaal.

Vervolgens heb ik de zitting weer in elkaar gezet. De eerste spanstok ging gemakkelijk tussen de zijprofielen. De middelste twee spanstokken lieten zich met moeite plaatsen; mooi want dan heb ik dus nog ruimte zat om te spannen.

Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een nieuwe zitting die nu 32,5 cm breed is, dat is nog een centimeter smaller dan m'n eigen zitting uit V025; die is 33,5 cm (na wat opspannen). Er zit 3 cm verschil tussen de brede zitting uit V006 en de opnieuw genaaide zitting uit V025.

Op de foto staan de brede zitting en de smalle zitting. De brede zitting is de achterste (origineel uit V006), de voorste is degene die ik van Hans overgenomen heb.

2 opmerkingen:

Hans zei

Ergens gras over laten groeien is niet jouw stijl, dat is wel duidelijk !
Nog eens bedankt voor de ventivloermatjes.
Hans

WFvN zei

:-)

Als het gaat om ligfietsen denk ik inderdaad dat je dat wel kan zeggen. Je zou het ook knutselziek kunnen noemen. Zie het maar zo: het houdt je van de straat. Niet dat dat direct m'n doel is; ik wil ook ligfietsen maar dan wel prettig, comfortabel en veilig. En tja, daarvoor vind ik dat er knutselwerk nodig is.