vrijdag 28 juli 2006

Denk je dat je opvalt met een velomobiel? Sleepdienst 3

Welk effect denk je dan dat je hiermee hebt?



Ik kan je vertellen dat je met twéé velomobielen nog véél méér opvalt

Vandaag ben ik met deze combinatie van 5,20 meter lengte naar Dronten gereden om de Versatile van m'n vrouw af te leveren voor een nieuwe kap.

In Dronten aangekomen heb ik de bekende 30 kilometer gereden. Gemiddelde snelheid is uiteraard niet om over naar huis te schrijven maar valt me nog reuze mee gezien ik met een toch wel lompe combinatie gereden heb. In Dronten had ik 22,47 km/h gemiddeld op de teller staan. Tja, ik heb 4 bruggen gehad waarbij de grote brug bij Kampen toch wel de lompste is. Ik ben daar uiteindelijk boven gekomen met 12 km/h en nog 3 versnellingen over.

Ik ben op de gok naar Dronten gegaan. Dat gokje had ik beter kunnen vervangen door een telefoontje; dat had me heel wat fietsen gescheeld. Momenteel zou de hele ingreep van de Versatile van m'n vrouw (nieuwe kap, andere verstevigingsbeugel in de rolbeugel, nieuwe verlichtingsbeugel) meer tijd in beslag nemen dan dat wij hem kunnen/willen missen. Ik mocht de fiets wel laten staan maar na telefonisch overleg met m'n vrouw heb ik de Versatile toch maar weer mee naar huis genomen om hem dan toch maar een later tijdstip weer naar Tempelman te brengen. Gelukkig rijdt de fiets verder goed alleen de kap heeft dus barsten en zal echt een keer vervangen moeten worden. Maar wat provisorisch knutselwerk heeft de beschadigde plek toch weer voldoende stevigheid gegeven dus de noodzaak is niet zódanig groot dat het liever gisteren dan vandaag gebeurt. We hebben dus nog even geduld.

Ik heb bij Tempelman direct nog wat 'haakjeskant' van zelfklevend klittenband gehaald. Terwijl ik daar wat stond te kletsen met Gerrit, kwam Arjan Vrielink op een Greenmachine aanrijden. Zoals altijd, zijn ze bij Flevobike bezig met onwikkelen (al dan niet aan ligfietsen). In dit geval heb ik weer wat nieuwigheden gezien. De Greenmachine waar hij op reed had een prototype bagagedrager met daaraan tasafhouders. Dat zag er goed uit (voordat er vragen komen naar foto's.... ik had géén fototoestel bij me helaas). Ze waren volgens Arjan nog niet klaar met het model; er moesten nog dingen aan gewijzigd worden maar het begin is goed qua uiterlijk. Ook een nieuwigheid is dat hij op de éérste Greenmachine reed met indirect onderstuur. Ook daar kunnen nog veel dingen aan gebeuren. Verder naar voren of naar achteren, stuurhendels plat of rechtopstaand, direct of indirect onderstuur, handvatten hoger of lager etc. Ik mocht de fiets wel even proberen. Alleen had Arjan daar wel een imbus5 voor nodig. Die heb ik standaard op zak dus gris hem snel uit m'n messenhoesje en overhandig hem aan Arjan. In een minuut tijd staat de zitting afgesteld op 'beenmaatje WFvN'. Ik rijd op de fiets weg en merk direct weer dat ik niet gewend ben om met indirect onderstuur te rijden; dat is me veel te zenuwachtig; geef mij maar een direct stuur; bij voorkeur bovenstuur. Maar alles went en ik kan er verder best goed op rijden. Het is een heerlijk relaxed toerfietsje.

Arjan ziet de Versatilecombinatie staan en merkt op dat hij het jammer vindt dat hij z'n fototoestel niet mee heeft. Maar Flevobike zit niet zo gek ver bij Tempelman vandaan dus ik bied aan om even bij Flevobike langs te rijden. Dat lijkt Arjan wel wat dus spreek ik af dat ik eerst nog even naar Velomobiel.nl ga en daarna nog even bij Flevobike langs ga.

Bij Velomobiel.nl haal ik een oranjekleurig retroreflecterend stuk sticker voor de achterkant van m'n Versatile. De originele sticker had wat losgelaten. Toen ik hem helemaal probeerde te verwijderen om hem opnieuw vast te lijmen, is de sticker gescheurd. Het stuk wat ik in m'n hand had, heb ik met Bison Kit vastgelijmd maar dat had een bobbelend resultaat; vandaar een nieuwe sticker. Het materiaal wat ik bij Velomobiel.nl vandaan heb, heb ik ook al in witte kleur op m'n Alleweder gehad; dat is echt énorm goed reflecterend materiaal. Dit oranje spul gebruikt Velomobiel.nl achter op de Quest en Mango.
Ymte liet me direct nog even een stel zéér mooie 'kogelkopjes' zien. De 'kogel' en het 'kopje' zitten aan elkaar vast. Er is géén sprake van metaal-op-metaal zoals bij de standaard kogelkopjes maar er zit een laagje rubberachtig spul tussen. Het geheel zit mooi ingepakt in een halftransparant rubberachtig goedje. Deze kogelkopjes schijnen véél langer mee te gaan en gaan niet piepen of rammelen. Mochten de kogelkopjes van m'n Versatile versleten raken dan ga ik die kogeklopjes monteren (en dat gaat echt nog wel een keer gebeuren hoewel het me reuze meevalt dat dat nog niet gebeurt is want met m'n Alleweder heb ik ze elke 5000 kilometer vervangen; bij m'n Versatile is nog steeds geen sprake van speling terwijl er toch al meer dan 8000 kilometer op de teller staat).

Vervolgens ben ik zoals afgesproken doorgereden naar Flevobike. Daar heeft Arjan wat foto's geschoten van de combinatie. Daarna ben ik naar huis gereden.

Wat gegevens (schattingen):
Lengte: 5,20 meter
Gewicht van de combinatie: ongeveer 100 kg (zonder berijder; die is zo'n 70 kg)
Aantal rijdende wielen: 7
Afstand: 65 kilometer
Gemiddelde snelheid heengaande: 22,47 km/h
Gemiddelde snelheid totaal (heen en terug): 22,45 km/h

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Ziet er goed uit WIlfred :P
Maar je schatting van totaalgewicht lijkt me wel erg optimistisch. Als je nagaat dat jouw V021 waarschijnlijk al zo'n 40 kg weegt, en jijzelf waarschijnlijk ook al zo rond de 70 kg zit, dan zit je al boven de 100 kg. Dan de V006 van Marianne der nog bij, das een flink gewicht dat je dan moet meezeulen! Respect!
grt, Koos

WFvN zei

Ik zal er nog even in het bericht bij plaatsen dat het gaat om de combinatie zonder berijder. Ledig gewicht is ook niet juist gezien mijn Versatile nog wel de standaard bagage in zich had.

Als ik mezelf meereken (inclusief kleding uiteraard) kom ik zeker aan de 170 kg

Anoniem zei

en dan waarschuwt ie me niet eens even dat zn combinatie voor de deur staat als ik in de werkplaats sta te knutselen :-) dat had ik wel even willen zien hoor, ziet er leuk uit :) had je het stuur van de achterste versatile nog gefixeerd? of spoorde die uit zichzelf rechtdoor? tis wel goeie workout natuurlijk :-)

WFvN zei

Sorry Hans...

Maar je was met enorm belangrijk werk bezig.... een Versatile weer rijdend krijgen ;-)

Maar workout? Dat zeker. We hebben in de planning om nog een keer 2x 80 kilometer te fietsen. Alleen een kinderkar achter je fiets vreet energie. Maar nu heb ik met V006 achter m'n eigen V toch inderdaad flink kunnen oefenen.

Anoniem zei

Ik vind de Versatiles al prachtige fietsen (zowel qua uiterlijk als technisch), maar deze combinatie is zo mooi dat ik hem maar gekopieerd heb naar mijn buroblad op mijn werk PC