dinsdag 11 juli 2006

RIS

Na de lange tocht van eergisteren heb ik de indruk dat m'n lichaam wat moet bijtanken; de energievoorraad moet worden aangevuld zo lijkt het wel. Ik heb honger op ongebruikelijke momenten en voel me daardoor ergens halverwege de ochtend slap worden. Gelukkig is dat snel verholpen door wat energie naar binnen te werken.

De rit van vanmorgen naar het werk verliep niet echt vlot. Kruissnelheden lagen veelal onder de 30 km/h. Maar maakt niet zo gek veel uit; ik had geen haast.

Vanmiddag ging het vlotter. Dat komt in ieder geval door de wind die ik in de rug had. Wellicht dat diezelfde wind vanmorgen ook deel had aan m'n lagere snelheid. Maar goed, m'n snelheid lag vanmiddag duidelijk boven de 30 km/h.
Onder aan de IJsselbrug aan gekomen moest ik stoppen voor de verkeerslichten. Vlak nadat ik stil stond, kwam een racefietser me voorbij rijden om vervolgens door rood te jakkeren en stevig de bult op te rijden. Pas toen de racefietser bijna bovenop de brug was, ging het verkeerslicht op groen. Ik zette aan en ging met 26 km/h de brug op. De racefietser reed duidelijk harder want hij liep uit.
Op het moment dat ik bovenop de brug was, zag ik de racefietser linksaf slaan richting Katerveer. Dat is natuurlijk geweldig, dan heb ik misschien een kans om hem in te halen.
Ik rijd met 44 km/h de brug af en moet vervolgens bij de afslag even wachten op een auto. Daarna direct weer het gas erop. Als ik over de 2 bruggetjes rijd, zie ik nog net een glimp van de racefietser die onder de A28 door rijdt. Ik zet de achtervolging in en nader hem langzaam maar zeker met 37 km/h op mijn teller.

Op een gegeven moment rijden we het dichtst bebouwde stukje Spoolde in. De racefietser gaat rechts, ik ga links. Mijn vermoeden was dat de racefietser over de Spooldersluis zou gaan want anders zou hij niet echt een zinnige route gekozen hebben met de rit door Spoolde.
Ik rijd evenwijdig aan het water omhoog richting de sluis.

De sluis is open waardoor autoverkeer moet wachten. Helemaal voor aan de slagbomen staat een grote vrachtwagen met oplegger. Dat vind ik geweldig omdat die dingen doorgaans langzamer optrekken waardoor ik goed de gelegenheid heb om het asfalt op te gaan zodra de slagbomen van de sluis weer open gaan. Ik rijd tussen de stilstaande auto's door en wacht bij de slagbomen. Een halve minuut later zie ik een bekende..... de racefietser komt aanrijden. Hij heeft direct al voor het asfalt gekozen en rijdt rondjes voor de slagbomen om niet af te hoeven stappen. Ik ga daar overigens altijd over het fietspad boven op de sluis om de eenvoudige reden dat mijn snelheid meestal vrij lag is. Ik wil autoverkeer niet onnodig hinderen. Dus op de sluis maak ik dan vaart om vervolgens te kiezen of ik de sluis afrijd via het fietspad (tegelpad) of het asfalt.

Op een gegeven moment gaan de slagbomen omhoog. Ik zet aan en rijd er vandoor. De racefietser doet hetzelfde en haakt aan. Echter nog voor we goed en wel 100 meter verder zijn, race ik met 48 km/h naar beneden en laat hem achter. Ik heb uiteraard wel het asfalt gekozen.
Ik blijf stevig doorrijden en zie in de verte nog de racefietser in m'n achteruitkijkspiegels. maar niet veel later ben ik hem volledig kwijt.

Helaas weer weinig lol aan gehad. Alleen het stuk dat ik achter hem aan ging was lekker doorpezen en uitdagend maar daarna? Maar ach.... m'n conditie gaat weer omhoog.

Geen opmerkingen: