woensdag 26 juli 2006

Duur speelgoed

Zojuist ben ik even bij de videotheek geweest om een 'oude' DVD in te leveren en een 'nieuwe' op te halen. Direct ben ik nog even doorgereden naar de supermarkt.
Zoals gewoonlijk parkeer ik m'n Versatile ergens voor de gevel van de supermarkt. Ik ga naar binnen, koop m'n boodschappen en ga naar buiten om m'n Versatile in te laden. Deze keer had ik niet veel.
Een man en z'n zoontje staan te kijken bij m'n fiets terwijl ik hem sta in te laden. Ze zeggen verder niets maar kijken bewonderend. Ik besluit om de stilte te doorbreken: "Ik kan het van harte aanraden!" De man reageert met een wat sneu geluid in z'n stem: "Wel erg duur." Ik geef hem gelijk dat het een flinke vracht geld is maar dat een auto doorgaans meer kost. Hij zegt dat hij al eens had gekeken naar zo'n ding (of het nou om de Versatile gaat of om velomobielen algemeen, weet ik niet) en dat hij het duur speelgoed vond. Ik ben het niet helemaal met hem eens vanuit mijn situatie. Ik zeg hem dan ook dat als je hem maar genoeg gebruikt, het bedrag nog best meevalt en zeg hem dat ik zo'n 8000 kilometer per jaar rijd. Hij antwoordt dat hij niet zoveel zou rijden.... duur speelgoed dus. Ik kan me dan zijn opmerking best indenken.

Jammer alleen dat wat voor mij bleek te gelden, ook voor een ander zou kunnen opgaan: het ding mag dan een bak geld kosten en je verwacht misschien niet direct veel gebruik te maken van zo'n fiets maar in de praktijk is bij mij gebleken dat ik dus echt véél meer ben gaan fietsen. Uiteraard moeten er wel wat gelegenheden voor zijn zoals een gunstige woon-werk-afstand e.d.

3 opmerkingen:

Wijnandt zei

Hoi Wilfred,

hoe kom jij deze warme dagen door? In de stoofpot of je tweewieler weer 'ns gepakt? Zelf hou ik het bij m'n 2 tweewielers, met een sterke voorkeur voor de THYS 222.

Overigens een typisch zuinig Hollandse conversatie die je in je posting weergeeft. Alsof puur genoegen niks mag kosten! Zonder nu direct te beweren dat we dat nu moeten navolgen, is het relativerend om te lezen in een verhaal over Ferrari's dat deze speeltjes een jaarlijkse kilometrage hebben van 3500.
Maar als het over fietsen gaat mag het allemaal niks kosten...

WFvN zei

Ik kom momenteel nog steeds de dagen door in m'n 'stoofpot'. Dat valt overigens behoorlijk mee; de Versatile heeft betrekkelijk veel rijwind vanbinnen! Gewoon niet te hard (veel inspanning maakt je warm) en niet te langzaam (als je stil staat wordt het echt vrij snel enorm warm tenzij er een aangenaam briesje staat.... hoewel bij stilstand de klep natuurlijk ook omhoog kan). M'n Fujin zit nog steeds met normale fietspedalen. Shimano wil niet echt opschieten met reageren over m'n opgestuurde dual-SPD-pedalen waarbij de rechter een 'tik' heeft.

Maar goed...

Over die Hollandse conversatie. Ik heb geen Ferrari (oid) en zou absoluut niet weten hoeveel kilometer die dingen per jaar rijden. Maar indien het gaat om 3500 kilometer dan zou ik echt helemaal uit m'n Versatile rollen van het lachen mocht een Ferrari-eigenaar aan komen met de term 'duur speelgoed' waarbij hij het over m'n V heeft.

Maar het punt is dat het meestal mensen zijn die 1, misschien een keer 2 auto's hebben (vaak is 1 van beiden dan een leasebak terwijl de ander een wat ouder 'boodschappenwagentje' van de vrouw is).
Maar één ding is duidelijk. Voor het gros mag een fiets inderdaad 'niks' kosten, of het nou de rijke stinkerd is of Jan Modaal.

Anoniem zei

Maar één ding is duidelijk. Voor het gros mag een fiets inderdaad 'niks' kosten, of het nou de rijke stinkerd is of Jan Modaal.

Je kunt dat ook wat anders bekijken, wat het misschien wat relativeert: voor diegenen die het niet kunnen veroorloven om de auto helemaal weg te doen, of (komt waarschijnlijk meer voor) er mentaal nog niet aan toe zijn om het zonder auto te doen, is een velomobiel per definitie vergelijkbaar met een tweede auto, en een relatief dure ook nog als je met tweedehands autotjes vergelijkt.

Vanuit dat oogpunt gezien is het misschien wat begrijpelijker als mensen het "duur speelgoed" vinden. Mischien niet de meest vleiende beschrijving, maar als "tweede auto" is een velomobiel inderdaad best prijzig, en een versatile niet het minst.