vrijdag 7 juli 2006

Kneus (onderwerp: donker ruitje in het dakje)

Ja, ik praat wel vaker tegen mezelf.

Ik ben nog steeds aan het proberen een warmtewerend ruitje in m'n Versatile te maken. Flevobike heeft antwoord gegeven op mijn vraag van welk materiaal het ruitje gemaakt is. Het gaat om lexaan (ook wel polycarbonaat). Een slagvast materiaal wat in geval van een botsing niet zal versplinteren; een stukje veiligheid dus. Nadeel aan polycarbonaat is dat het duur is. Flevobike gaf een schatting van 60 euro per vierkante meter. Fors dus.

Maar ik had nog een ander idee voor het gekochte raamfolie. Als je het folie lamineert, krijg je een enigszins stevige plaat die vrij dun is. Die zou dan mogelijk tussen het ruitje en de stof van het dakje geschoven kunnen worden. Zo gezegd, zo gedaan.

Ik heb eerst uit karton een mal gesneden. Die mal heb ik op het folie gelegd en vervolgens rondom de mal uitgesneden. Daarna lamineren en tot slot het A4-formaat gelamineerde donkere ruitje bijknippen. Het resultaat is een best aardig geslaagd ruitje welke inderdaad netjes achter de originele ruit gestoken kan worden.
Helaas is lamineren van iets transparants best lastig. Her en der zitten wat luchtbellen. Dus heb ik een tweede poging gewaagd. Nog een stuk uitgesneden, gelamineerd en weer luchtbellen.
Na een stuk of 3 exemplaren had ik na het snijden wat problemen om het op maat gesneden folie los te krijgen van de rol. Ik had blijkbaar niet diep genoeg gesneden. Ik trok wat harder dan bedoeld en ineens spleet de folie zich in 2 lagen: een donkere en een kleurloze laag. Blijkbaar zit er een flinterdun stuk kleurloos folie tegen de warmtewerende folie. De plek op de warmtewerende folie waar de kleurloze folie had losgelaten is kleverig..... dus TOCH een sticker. De meegeleverde beschrijving bij de folie klopt dus toch enigszins. Hoewel ik niet kan spreken van een 'papierlaag' die ik van de folie af moet trekken.

Kortom: ik ben een kneus.

Misschien dat ik toch nog een keer het folie als PLAKfolie ga aanbrengen.
[edit]
Tja, transparante folie eraf trekken en de klus is zo geklaard. Nu nog afwachten hoe goed het blijft zitten omdat de rand van het folie aan de onderrand van het ruitje zit, daar komt de wind er vol op. De tijd zal het leren hoe goed het zich zal houden.

Het aanbrengen van het insteekruitje:
Tja, gewoon 'erin' schuiven:










3 opmerkingen:

Anoniem zei

Er bestaat zoiets als lampenfolie.
Deze wordt gebruikt om theaterlampen een kleurtje te geven.Best goedkoop, en als je er een stukje klittenband op vast niet, enorm handig te gebruiken.

Hans zei

Het ziet er mooi uit en je kunt de 'zonnebril'ook gemakkelijk weghalen, als ik je goed heb begrepen. Ik ben benieuwd naar je ervaringen bij de (bijzonder) lange fietstocht van zondag.
Groeten, Hans.

WFvN zei

@degi:

Aan lampenfolie had ik nooit gedacht. Aan klittenband wel maar gelamineerd laat het zich ook zeer gemakkelijk aanbrengen en ook nog eens volledig strak tegen de originele ruit. Dat lamineren zal ik dan ook niet zomaar opgeven. Wellicht dat ik nog wel een keer lampfolie (indien in mijn gewenste 'zwarte' kleur te krijgen is) aan de gang en dat lamineren. Dat zal qua temperatuur niet uit moeten maken gezien dat lampfolie onder normale gebruiksomstandigheden nog wel heel wat meer hitte te verwerken krijgen.

@hans:
Inderdaad, de zonnebril haal je er in een paar seconden weer uit (en monteer je ook weer in een paar seconden). Het folie wat ik op het ruitje zelf geplakt heb uiteraard niet!

Een beschrijving van de fietstocht ga ik nog maken. Ik zal dan ook direct wat ervaringen met het verduisteringsfolie en de 'zonnebril' meenemen.