dinsdag 18 juli 2006

Luxeonknipperlichten klaar

Vandaag heb ik de voorste richtingaanwijzers vervangen door de nieuwe Luxeons. Hiervoor moest ik eerst de oude uit de neus halen. Dat ging niet vanzelf. Ik heb de 'klik'lipjes waarmee de lichtjes zich in de behuizing vastklikken, weggedremeld. De koplampen heb ik gedemonteerd zodat ik de richtingaanwijzers eerst richting het ruitje kon duwen en daarna weer terug via het gat van de richtingaanwijzers.

Vervolgens moesten de gaten voor de richtingaanwijzers vergroot worden. Dat heb ik gedaan met een mal die ik rondom de originele gaten geplakt heb. Vervolgens heb ik met de dremel de gaten vergroot tot ze even groot waren als het gat van de mal.

De nieuwe knippers erin drukken ging vrij vlot.

Ook heb ik een stukje eenvoudige elektronica moeten maken om de Luxeons de bedoelde stroom van 700 mA te geven.
Omdat de schakeling niet efficiënt te noemen is (het is niet efficiënter dan een doodnormale voorschakelweerstand), vreet de schakeling toch flink wat vermogen: 8,4W bij 12V. Gezien de Luxeons maar iets van 3,5V nodig hebben, heb ik besloten om er 2 in serie te zetten; dat is dubbel licht bij hetzelfde verbruik. Bij de oudste Versatiles zitten de voorste richtingaanwijzers in de onderbak in plaats van naast de koplampen. Ik heb besloten om de extra richtingaanwijzers op ziezelfde plek te monteren. Dit is wel handig voor verkeer wat naast me rijdt, die kunnen het nu beter vanaf de zijkant zien als ik m'n richtingaanwijzers aan heb staan.

Er is wel iets wat mij verbaast.
Toen ik een tijd geleden bij Velomobiel.nl was, had ik de achterste Luxeons al ingebouwd. Allert vroeg me toen of mijn clignoteur geen problemen had met het lagere vermogen. Dat leek toen niet het geval, de clignotuer ging toen in hetzelfde tempo vrolijk verder, of het nou met 1 gloeilampje en 1 luxeon was of met 2 gloeilampen. Grofweg spreken we over:
2 gloeilampen: 2x 5W = 10W
1 gloeilamp + 1 Luxeon: 5W + 4W = 9W

Het verschil is ook niet zo gek groot

Nu heb ik dus de schakeling als volgt:
1 Luxeon + 2 Luxeons: 4W + 8,4W = 12,4W

De clignoteur gedraagt zich nu wel anders. Het knippertempo ligt nu wat lager dan voorheen. Ik had eerder verwacht dat het tempo hoger zou liggen door het hogere vermogen maar dat is dus niet het geval. Misschien dat één van de lezers van mijn weblog me wat wijzer kan maken?

De Luxeons stuur ik aan met een LM317 die ik als stroombron van 700 mA heb toegepast.
Het vreemde is dat de Luxeons bij indrukken van de richtingaanwijzerknop, direct een beetje licht gaan geven en vervolgens voluit gaan branden, dan weer zwak branden, dan weer fel. Dit kan 2 dingen betekenen: 1) ik heb de LM317 verkeerd gesoldeerd of 2) de clignoteur geeft constant een spanning af zodra ik de richtingaanwijzers activeer. De eerst mogelijke oorzaak heb ik uiteraard gecontroleerd. Ik heb geen vergissing gemaakt bij het solderen dus lijkt het erop dat de clignoteur dus afwisselend weinig en veel spanning afgeeft zodat hij geactiveerd wordt.

Toen ik klaar was bleek het alarm het niet meer te doen.
Op TV heb ik al eens programma's gezien over allerhande dingen. Ook heb ik een keer een item gezien over autodieven. Afhankelijk van de alarmsystemen kan je soms eenvoudig een alarm uitschakelen zonder sleutel oid. De dieven konden eenvoudigweg een richtinaanwijzer uit de auto wippen, de draden van de lamp kortsluiten en vervolgens het alarm laten afgaan. Door de kortsluiting brandde dan de zekering door en werd het alarm op non-actief gesteld. Dat was dus (zo bleek achteraf) bij mij ook het geval. Ik ben met de fiets naar de elektronicazaak geweest terwijl de voorste richtingaanwijzers niet meer gemonteerd waren. De stekkers bungelden los in de fiets.
Bij de elektronicazaak heb ik de fiets op het alarm gezet. Dat ging goed. Toen ik weer buiten kwam, drukte ik op het knopje van de zender maar kon niet goed zien of het alarm gedeactiveerd was omdat de neus van de fiets naar mij toe gericht stond. Toen ik de kap open trok, begon het alarm voor een halve seconde te loeien. Dat was dus het moment dat de zekering doorbrandde.
Maar dat trucje zal dieven niet meer helpen om het alarm uit te schakelen bij mijn fiets. Dit komt omdat de draden die nu aan de richtingaanwijzerlampjes zitten, wel kortgesloten kunnen worden maar dat heeft totaal geen effect meer op de zekering. Dit komt omdat ik nu stroomregelaars toegepast hebben. Kortsluiten heeft geen zin meer omdat de stroom nu toch niet meer dan 700 mA kan worden.

Goed, weer een flink l*lverhaal. Morgen ofzo maar even een foto toevoegen.

[edit] De foto:

Geen opmerkingen: