Een tijdje geleden heb ik de stoeltjes van V021 en V006 verwisseld om meer bagageruimte te creëren in V006. De oudere spanzittingen zijn 4 cm breder dan de nieuwere versies. 2 cm extra ruimte links en rechts van het stoeltje was in V006 net voldoende.
Ik was minder blij met de ruil. Het bredere zitje zit gewoon goed maar is eigenlijk net wat te breed voor mijn lichaam. Ik wilde dus graag weer een smallere versie. Bij Tempelman heb ik geïnformeerd naar prijzen. De genoemde prijzen waren zodanig hoog dat ik het er niet voor over had.
Een tijdje geleden gaf Hans S. op zijn weblog aan dat de spanzitting hem niet zo best beviel. Gezien hij een nieuwer model Versatile heeft, spreken we over de smallere versie van de zitting. Hij is aan het experimenteren gegaan met een houten zitting in zijn Versatile. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en hem gevraagd of ik eventueel zijn spanzitting over kon nemen mocht hij hem niet meer willen gebruiken. Afgelopen week gaf hij aan dat zijn nieuwe zitting naar tevredenheid is en dat hij zijn spanzitting wel aan mij wilde verkopen.
Hij heeft een zeer redelijk bedrag genoemd voor de zitting. Zo redelijk dat ik hem nog een zelfgemaakte mattenset erbij heb gedaan van 'Ventisit'gaas.
We hebben ergens halverwege onze woonplaatsen afgesproken: in Vledder; vlak bij Steenwijk.
Vanmorgen ben ik om 8.45 vertrokken van huis. Via Hasselt ben ik gereden naar Zwartsluis. Routenet wilde me van daaruit rechtstreeks naar Havelte sturen, dan naar Frederiksoord en tot slot naar Vledder. Echter kon ik Havelte niet terug vinden op de ANWB-borden. Dus heb ik besloten op ANWB-borden te gaan rijden. Ik ben via Giethoorn gegaan, toen naar Steenwijk, daarna Havelte-Frederiksoord-Vledder.
In Steenwijk was het echter even 'ellende'. Ik reed op de borden langs Steenwijk richting Havelte. Het fietspad langs de doorgaande weg hield op. Auto's werden rechtdoor gestuurd richting Havelte. Géén ANWB-fietsborden die me richting Havelte stuurden. Dus ben ik maar 1 van de 2 routes op gegaan waar ik keuze uit had: terug of naar links Steenwijk in. Ook bij de volgende afslag was géén ANWB-bord te bekennen. Ik ben daar rechts gegaan om op de gok maar te proberen parallel te blijven rijden aan de grote weg. Dat is uiteindelijk gelukt. Zo plots als de ANWB-borden verdwenen waren, staken ze weer de kop op.
In Vledder aangekomen (10.45; een kwartier voor afgesproken tijd dus aardig netjes ingeschat) zie ik de knal-oranje Versatile van Hans al staan. Dat kon maar één ding betekenen, Hans moest in de buurt zijn. Zijn fiets stond naast een terrasje aan een kerkplein. Ik parkeer mijn Versatile achter de zijne en stap uit. Ik kijk het terrasje over en zie wat stelletjes en 1 man alleen die z'n hand opsteekt. Z'n gezicht komt me bekend voor van de foto van de weblog van Hans. Kan niet missen dus.
We bestellen een glas cola en kletsen wat. We bewonderen elkaars fiets, ik bekijk hoe hij de nieuwe zitting in z'n Versatile gemonteerd heeft, hij bekijkt ondermeer mijn verlichting. Mensen die op de fiets passeren stellen vragen. Deze keer andere vragen dan ik gewend ben. De vraag 'Is dat niet warm?' hoor je doorgaans niet echt veel maar met dit weer lijkt dat de meest brandende vraag te zijn. Hans en ik kunnen vertellen dat dat meevalt gezien we in de schaduw zitten en toch nog rijwind hebben.
Na een half uur wisselen stoeltje en mattenset van eigenaar en nemen we afscheid van elkaar om weer terug te rijden naar waar we vandaan gekomen zijn.
De terugweg is een stukje langzamer gegaan. De warmte is toch wel een belemmering als je het niet gewend bent maar wel wil presteren. Geeft niet, ik heb de tijd, ik heb genoeg drinken bij me dus ik fiets rustig door.
Ik heb besloten om nu over Meppel terug te rijden. Het eerste stuk komt me bekend voor; ik volg de ANWB-fietsborden en kom weer door Frederiksoort. Op een gegeven moment word ik in een andere richting gestuurd omdat ik nu naar Meppel wil. Ik zie staan 'Meppel 18'. Bij mijn weten betekent dat dat Meppel nog 18 kilometer fietsen is. Ik ga uiteraard in de richting die het bord aangeeft. Na een kilometer rijden komt er weer een ANWB-fietsbord. Wederom staat Meppel genoemd. Ik zie staan 'Meppel 19'. De slogan van de ANWB schiet weer door m'n hoofd. 'Hebben we u ooit de verkeerde kant op gestuurd?'. Als ik naar Meppel wil, eerst nog 18 kilometer moet fietsen en na volgen van de borden ineens 19 kilometer moet fietsen...... dan ben ik òf de verkeerde kant op gestuurd òf de borden kloppen niet. Dan dat gedoe bij Steenwijk. Ze hebben me niet de verkeerde kant op gestuurd, ze stuurden met domweg gewoon nérgens heen.
ANWB, je kan me wat met je slogan.
Maar goed, thuis aangekomen heb ik 24,86 km/h gemiddeld op de teller (waarvan een kilometer of 2 lopend over de markt) en 109 kilometer.
'Verbruik': 1 op 55. Logisch natuurlijk door die warmte. Ik ben met 2 drinkzakken van elk 1 liter van huis gegaan en heb ze beiden leeggedronken. Verder heb ik onderweg 3 bananen naar binnen gewerkt.
Ik heb een heerlijk eindje gefietst.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
Wilfred,
Een aanvullend verhaal over de gebeurtenissen rondom Vledder staat intussen op mijn weblog (http://weblogv025.blogspot.com)
Groeten,
Hans.
Hoi Hans,
Maak je geen zorgen, je weblog ontgaat me zeker niet. Sharpreader attendeert me er direct op zodra er een wijziging is op je weblog.
Je zitting is in m'n fiets gemonteerd. Ik heb hem wel nóg smaller gemaakt. Ook heb ik 2 nieuwe RVS boutjes moeten halen want mijn eigen boutjes kon ik niet gebruiken. Maar goed, een uurtje werk en 1,60 euro verder en de zitting is klaar. Helemaal prettig is dat jouw zitting nu nog een centimeter smaller is dan de originele die in V025 zat!
Een reactie posten