vrijdag 21 juli 2006

Luxeon knipperlichten fel genoeg

In vol zomerzonlicht en in het donker heb ik nu mijn nieuwe richtinaanwijzers getest. In het volle zomerzonlicht had ik al getest afgelopen dagen. Ze zijn dan nog steeds goed zichtbaar. Maar vanavond heb ik ze ook in het donker getest.

Een tijd geleden (toen ik nog de 5W gloeilampjes had) heb ik eens 'last' gehad van voetgangers op het fietspad (waar een voetpad naast ligt overigens) die me in de weg liepen omdat ze m'n richtingaanwijzers niet gezien hadden zo bleek. Ik hadt op dat moment al wel de witte 3W Luxeons als koplampen. Wellicht dat de koplampen toen toch te overheersend waren voor de gloeilampknipperlichten. Maar dat is dus voorbij.

Ik heb de fiets op het achterpad geplaatst en ben met de afstandsbediening van het alarm het pad in gelopen terwijl ik een paar keer op de knop drukte. De fiets knipperde vriendelijk met de Luxeon knipperlichten als indicatie dat hij m'n actie met de afstandsbediening opgemerkt had. Op ruim 25 meter afstand zijn de richtingaanwijzers echt niet over het hoofd te zien. De hele omgeving licht er door op.Vervolgens heb ik de standaar 5mm LEDs aangezet (die bij mij tegelijk aangaan met het 'op contact' zetten en dus ook gelijk met het achterlicht. Die LEDs vallen ook beregoed op op afstand. Maar ook daarbij vallen de nieuwe knipperlichten goed op.De laatste test was met de Luxeon koplampen aan op volle sterkte. Ook nu blijven de (even sterke) 3W Luxeon knipperlichten goed opvallen al kijk je recht in de koplampen.

Eenmaal terug bij de garage klets ik met m'n vrouw die ook die knipperlichten gaat krijgen in haar Versatile zodra die een nieuwe kap heeft. Er komt een man met zoontje van een jaar of 9 voorbij. Hij zegt tegen z'n zoontje dat het een ligfiets is. "Dit zie je niet over het hoofd!" zeg ik. Het jonge knulletje uit zich met een 'evil' lachje wat de mijne zou kunnen zijn.... het toontje erbij gaf duidelijk aan dat hij het er volledig mee eens was; de hoeveelheid licht is eerder een overkill dan dat het te weinig zou zijn. Ik vertel de man en z'n zoontje dat ik al eens aangehouden was door politie omdat ze m'n richtinaanwijzers niet zagen. Dat gaat dus niet weer gebeuren, dat is duidelijk.

M'n vrouw vond dat vanaf de zijkant niet altijd duidelijk was in welke richting ik ging. Dit komt met name door de richtinaanwijzers die standaard achter de glaasjes in de neus zitten en vooruit gericht zijn waardoor naar de zijkant wat weinig licht gaat. Ook dat hebben we nog eens goed bekeken met de nieuwe situatie waarbij ik ook in de onderbak een set lampen heb aangebracht. Ook daar is nu geen twijfel mogelijk; ook vanaf de zijkant vanuit elke hoek is het goed zichtbaar of ik de lampen aan of uit heb staan.

Tot slot hebben we de lichtopbrengst van de richtingaanwijzers van beide fietsen nog eens vergeleken in de garage. Bij de Versatile van m'n vrouw zag je een vaag oranje schijnsel op de muren terwijl bij de richtingaanwijzers van mijn fiets de hele garage oranje oplichtte.

Het heeft wat geld, tijd en inspanning gekost en zelfs een stevig lap vel van m'n rechter duim maar het doel is bereikt.

Ter illustratie nog even 2 foto's. Hierbij zijn de Luxeon koplampen op volle sterkte ingeschakeld. Let even op de lichtopbrengst van de Luxeon knipperlichten op de grond voor én achter de fiets. Vergelijk beide foto's met elkaar. Onder de fiets door is zelfs het licht van de achterknipperlichten nog goed te zien.

Geen opmerkingen: