vrijdag 5 augustus 2005

4 vingers

Nee, het is niet iets lugubers dat ik vandaag 4 vingers ben verloren ofzo.

Ik reed vandaag weer eens naar de elektronicahandel alsof ik dat de afgleopen weken nog niet vaak genoeg heb gedaan.

Ik moet op een gegeven moment wachten bij verkeerslichten. Zodra die voor 'mij' op groen springt, begin ik weer met trappen. Ik doe het rustig aan met optrekken hoewel ik toch weer eens veel vlotter weg ben dan andere fietsers. Op een gegeven moment voegt het fietspad zich weer bij de rijstrook voor auto's waarbij het fietspad overgaat in een fietsstrook. Ik kachel lekker door met een vaartje van 35 km/h. Achter mij hoor ik een auto aankomen. De auto klinkt niet echt gezond. Is het de V-snaar die zo piept? Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat ik de auto hoor naderen en zodra hij met de neus naast mij rijdt, blijft hij even hard rijden als ik. Ik kachel gewoon door. Na een seconde of 15 hoor ik ineens een claxon. Ik kijk opzij en zie de bestuurder met een gecombineerde grijns/glimlach op z'n gezicht naar me kijken. Hij steekt z'n hand omhoog met 4 vingers gestrekt, z'n duim weggeklapt achter z'n hand. Ik hoor hem in gedachten zeggen: "Je rijdt wel veertig man!"

Ik lach terug en steek m'n duim op. De bestuurder trapt het gas in en rijdt met 50 km/h verder.

Ligt het nou aan de snelheidsmeter van auto's of aan die van mijn fiets. Automobilisten weten altijd een hogere snelheid te noemen dan mijn eigen fietscomputer aangeeft. De nauwkeurigheid van m'n fietscomputer vertrouw ik ook wel. Ik heb met meerdere fietsen dezelfde route vaker afgelegd. Op een afstand van 11,5 km is het verschil in afstand wat ze aangeven veelal minder dan 50 meter verschil. Zou het dan toch géén fabeltje zijn dat snelheidsmeters van auto's te laag zijn afgesteld?

Geen opmerkingen: