woensdag 10 augustus 2005

Herrie

Ik reed vanmiddag met een vaartje van 30 km/h over straatklinkers. Ineens begint de Versatile enorme herrie te produceren. Direct heb ik vaart geminderd. Hoe en wat verder is me niet helemaal duidelijk maar ik heb dit voor de geest:
Het vaartminderen had niet direct effect; het trillen van een onderdeel werd erger. Ik meen vervolgens een harde tik te hebben gehoord alsof iets met veel geweld losschoot. Terwijl ik tot stilstand kwam meen ik dat ik wat over straat zag rollen; een blik in m'n achteruitkijkspiegel toen ik nog een meter of 2 doorreed en ik zag een schroef op het wegdek liggen.

Ik heb nu 2x het woord 'meen' gebruikt. Ik ben daar dus niet geheel zeker van.
Wel duidelijk is dat:
  • de herrie leek op trillend plaatwerk
  • ik een schroef gevonden heb welke afkomstig zou kunnen zijn van de Versatile

Ik heb de Versatile geïnspecteerd. Mijn eerste gedachte was dat de schroef afkomstig zou zijn van 1 van de bodemplaten die met zo'n soort schroef vastzitten. Echter na de hele rand van beide platen gecontroleerd te hebben, bleek daar geen schroef te missen. Deze schroeven worden ook gebruikt bij de platen waar de trapas in gemonteerd zit. Dus ook daar alle plekken gecontroleerd waar een schroef hoort te zitten. Wederom geen missende schroef.

Dan de bodemplaat onder de stuur/reminrichting. Daar zitten andere, kleinere schroeven maar ook daar mist niets. De veerpoten zitten ook gemonteerd met kleinere schroeven maar ook daar kan ik geen missende schroef ontdekken.

Wat is hier aan de hand? Ik kan een paar dingen verzinnen:

  1. De gevonden schroef is niet van de Versatile maar lag daar al. De herrie is gekomen door de ketting die tegen de kettingkast of tegen de bodemplaat sloeg.
  2. De gevonden schroef is wel van de Versatile maar komt van een plek die ik niet kan zien/niet heb gevonden

Ik heb de bouw van de Versatile met aandacht gevolgd. Ik weet niet alles van de Versatile maar ik kan me zo niet bedenken waar de schroef vandaan moet komen los van bovengenoemde plekken. Ik denk dat ik voor de zekerheid toch maar met de fiets terug ga om hem te laten inspecteren.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

The edition of your everyday experiences with the Versatile are very usefull.Perhaps you could develop a sort of check list or
handbook for Versatile drivers.
I think Flevobike/Tempelman would
be interested in such a project.

WFvN zei

Both Flevobike and Tempelman know of my Weblog I think.

But what do you mean by check list? What items would you expect in this list?

List of known errors/troubles and where to look for the cause and solution?

Anoniem zei

When you buy a car you normally get
a handbook which tells you what to check be before starting the engine,
where to look at in case of errors and what to check at regular intervalls.
The other aspect I mean is to collect everyday experiences in order to further develop the Versatile or to find solution to cure " the childhood diseases" of
this wonderfully designed velomobile.

WFvN zei

I think I'll leave the writing of a handbook to Flevobike or Temelman. They know where to find my weblog.

Furthermore, I don't expect it to write a handbook with errors and what to do in case of an error/problem. Many things can go wrong but many things aren't Versatile-specific (like the bolt that damaged the spokes). Only the noise from the chain was not just specific but Versatile021-specific. Other Versatiles don't have that problem since they have other combinations of sprockets (?)