donderdag 11 augustus 2005

Herrie opgelost, oorzaak gevonden

Vanmorgen ben ik met de Versatile naar Dronten vertrokken om ligfietsshop Tempelman naar m'n Versatile te laten kijken. Ik inspecteer de banden spanning en voel nog een keer aan het rechter voorwiel. Deze liep onlangs wat aan. De rem was nogal strak afgesteld en zou binnen afzienbare tijd beter gaan lopen. Dat was niet helemaal het geval dus zelf wat losser gesteld een tijdje geleden. Vandaag liep hij echter weer aan. Terwijl ik naar de 'achterkant' van m'n wiel keek viel me op dat de binnenste spaken wat gebogen waren bij de flens. Mijn gedachte was: "Goh, lichtelijk naar binnen gebogen om wat ruimte te creëren voor de koppen van de schroeven op die plek". Later deze dag zal blijken dat deze gedachte (los van niet al te slim nu ik er nog eens over nadenk) absoluut niet de juiste is.

De heenrit ging niet echt vlot; een gemiddelde snelheid van 25,2 km/h. Dit kwam door flinke tegenwind (overigens wel met zeker 28 km/h tegen de wind ingereden) maar ook doordat ik in Kampen wat moest zoeken naar de route. De bekende route kon ik niet nemen wegens kermis.
Vlak bij de plaats van bestemming is het fietspad afgesloten wegens 'herstructurering van het fietspad' ofzo. Ik wist dit vantevoren want de vorige keer dat ik er geweest ben, stonden er al borden die ervoor waarschuwden. Ik heb het zekere voor het onzekere genomen. Ik heb m'n fiets op het asfalt voor auto's gezet; het was even vrij rustig. De teller heb ik getracht op 40 te zetten. Dat valt vies tegen tegen een brug op maar het is gelukt. Afgelopen week had ik wat vragen bij het gebruik van een hartslagmeter; m'n maximum hartslag zou ik eigenlijk eens moeten bepalen. Ik denk dat ik tijdens dat korte ritje aardig in de buurt kwam. Gelukkig hoefde ik maar even op de autostrook te rijden (waar 80 is toegestaan overigens!). Tijdens dat korte ritje op de autostrook was me duidelijk dat er toch enigszins of misschien zelfs goed te fietsen was op het fietspad omdat ik een andere fietser zat. (Teruggaande heb ik dan ook het fietspad geprobeerd.)

In Dronten aangekomen hoefde ik het verhaal niet uit te leggen. Zo blijkt maar weer hoe handig internet kan zijn. Ook nu kan internet weer nuttig zijn. M'n ervaringen zal ik uiteraard weer met de lezers van deze weblog delen.

Bij Tempelman werd door 2 personen gezocht naar de plek waar de schroef vandaan kon komen. Niet gevonden. Toen werden de bodemplaten losgeschroefd om de boel vanbinnen te bekijken. Niets... Er kon geen oorzaak gevonden worden.
Ik rijd al wel een tijdje rond met iets teveel rammel wat soms onder de fiets vandaan komt. Ik weet dat de ketting in de achterste kettingkast soms de behuizing raakt. Dat komt door het grotere 18 tands wiel wat ik heb laten monteren. Maar die hoor ik maar weinig. De rammel leek ergens anders weg te komen. Mijn vermoeden was de grote bodemplaat; daar loopt de ketting vlak overheen. Op die bodemplaat zit klittenband geplakt zodat de ketting niet rechtstreeks tegen het metaal tikt. Toch klonk de rammel nogal metaalachtig.
Gisteren was mijn eerste vermoeden dat de bodemplaat losgetrilt was. Dat bleek dus niet zo te zijn. De volgende gedachte was dat de ketting flink aan het trillen/resoneren was gegaan waardoor de herrie ontstond.
Om in ieder geval de rammel weg te krijgen heb ik een ritje gemaakt zonder de bodemplaten. Zou de herrie weg zijn, dan was de oorzaak van de rammel gevonden. Echter nog voordat ik van de stoep afgereden was, deed de rammel zich alweer de kop op. Deze rammel kon nu snel gevonden worden.
Ik hoop dat Flevobike meeleest zodat ze ook direct op de hoogte zijn:
Ik heb dus in m'n Versatile een afwijkende combinatie tandwielen. Daardoor ontstond dus een probleem in de achterbrug welke bij mij is opgelost door 1 schroef weg te vijlen. Bij de volgende Versatile hebben ze het meteen op een andere manier opgelost. Maar door mijn afwijkende combinatie is er meer aan de hand. Ook de voorste ketting heeft gevolgen van de tandwielen. Er moest bij mijn fiets gekozen worden tussen een iets te strakke of een net iets te losse ketting. De ketting te strak gaf duideljik teveel weerstand tijdens het trappen dus is voor iets te lost gekozen. In de paar honderd kilometer die ik gefietst heb, zal de ketting vast iets opgerekt zijn waardoor de ketting nog iets losser is gekomen. De teruggaande ketting rammelde nu soms tegen de aluminium verstevigingsplaat tussen de wielen in. Als je de fiets van onderaf bekijkt, kom je het volgende tegen: eerst een vlakke plaat, dan de stuur- en reminrichting, dan een gebogen aluminium plaat, dan de aandrijving. De genoemde aluminium plaat, daar tikte de ketting tegenaan. Een stukje klittenband op de plek waar de ketting soms tegen de plaat tikte, is wat klittenband gelijmd. Rammel opgelost.
Roland had als idee om het probleem in de toekomst te voorkomen door een 'deuk' in de verstevigingsplaat te maken zodat de ketting daar een beetje meer ruimte heeft. Ideetje voor Flevobike dus.

Ik ging er even vanuit dat dat de oorzaak is geweest, dat ik de ketting gewoon precies aan het resoneren heb gekregen met veel herrie als gevolg.

Echter....

Ik had nog 2 dingen op m'n lijstje staan: ballonbanden proberen én de rechter voorrem die lichtelijk aanliep.
Ik heb eerst een stel andere banden geprobeerd op de fiets. Eerst heb ik een stel opgeblazen Big Apples bij m'n wielkast gehouden (dank je wel Theo van Goor; het was 1 van jouw voorwielen). Dat ging niet zo best omdat m'n eigen wiel in de weg zat. Dus ik haal mijn eigen wiel eraf om zo het wiel met Big Apple dichter bij de wielkast te brengen. Past overduidelijk niet. Maar ineens zie ik iets: er mist een schroef bij de ankerplaat van het rechter voorwiel. En daar hebben we de boosdoener van gisteren.
De schroef van de ankerplaat is blijkbaar losgeraakt (die zit bij meerdere soorten velomobielen gemonteerd; op m'n Alleweder had ik iets vergelijkbaars). Daarbij is deze dus wat verder naar buiten gedraaid om vervolgens tegen de spaken aan te komen. De spaken hebben vervolgens flink langs die schroefkop lopen rammen met de herrie van gisteren als gevolg. De spaken zijn daarbij dus kromgebogen en de schroef is daarmee verder losgeraakt. De schroef is helemaal losgeraakt om vervolgens met een luide knal in m'n wielkast te schieten en vervolgens over het wegdek schuin naar voren weg te knallen. De rest van het verhaal is jullie bekend (zie bericht van gisteren). Het viel me al op dat de kop van de gevonden schroef nogal vreemde deuken vertoonde. Eerste gedachte was gisteren dat het niet mijn schroef betrof maar een schroef waar al flink wat auto's overheen gereden waren. Alleen was de schroefdraad daar nog te netjes voor. Maar die deukjes in de kop komen dus gewoon door de spaken.

De oplossing was eerst het gat weer met een tapje bewerken zodat de lichtelijk beschadigde schroefdraad aan het uiteinde van het gat weer in orde te maken. Vervolgens schroef erin draaien, deze keer met locktight (dat gaat nu met alle Versatiles gebeuren). De schroef aan de andere kant is voor de zekerheid ook losgehaald en met locktight weer vastgedraaid.
Het wiel met de beschadigde spaken heeft nieuwe spaken gekregen.

Problemen opgelost: Mooi werk Roland en Gerrit!

Wat ook aan het licht kwam toen de Versatile op z'n kant lag, was dat 1 van de 2 veerpoten een schroef miste. In het uiteinde van de veerpoten (ook achter) zit een schroef waarmee je de voorspanning kan instellen. Die miste bij 1 veerpoot. Ik meen bij de linker. Nieuwe schroef erin en ook daar weer klaar mee. Ik had het overigens niet opgemerkt dat die miste. Ik weet ook niet of die schroef vanaf het begin er niet in heeft gezeten of dat ik die ooit een keer verloren heb.

Ergens gedurende de tijd dat ik bij Tempelman was, kwam een man binnen die mij direct herkende aan mijn fiets. Na kennismaking bleek dat ik het genoegen had Kees van Hage eens IRL te spreken. Ik heb al diverse mailtjes met hem gewisseld over de Versatile. Hij krijgt de Versatile na de mijne.
Verder heeft Hans van Schoot mij zijn 'herrieclaxon' laten horen. Hij heeft een Versatileclaxon in de neus waar hij nog een andere claxon bij heeft geplaatst. Deze 2 verschillen van toonhoogte. Gezamenlijk produceren ze een zeer irritant en indringend geluid wat je wel móet horen. Ik kan inmiddels niet anders zeggen dan dat hij niet overdreven heeft. De 2e claxon kwam me bekend voor: het is dezelfde als ik in m'n oude Alleweder had gemonteerd. Het is een goedkoop (4,5 euro) geval welke weinig energie vreet. Ik zit erover te denken om ook nog zo'n ding te monteren in m'n Versatile.

Terug naar de banden: Ik heb nog een ballonband van Continental geprobeerd (welke standaard op de Hase Kettwiesels zitten) maar die liep nét aan aan de voorkant. Het wiel een beetje naar achteren doen in de wielkast leverde aanlopen op aan zowel voorkant als achterkant. Dus helaas geen ballonbandjes voor mij. Tenminste niet ballonbandjes die ik wil. Naja, dan gewoon verder rijden met Monte Carlo's. 1 van de redenen om ballonbandjes te nemen was om de eerder genoemde rammel weg te nemen. In plaats van ballonbandjes is dat nu dus een stukje klittenband geworden.

Eenmaal klaar bij Tempelman ben ik nog even naar Velomobiel.nl gegaan om een klem te halen voor een fietspomp. Toen ik daar was heb ik een nieuwe Questrijder ontmoet. Z'n naam ben ik vergeten. Maar Ymte vertelde hem dat ik ook uit Zwolle kwam. De man en ik zijn nagenoeg gelijk vertrokken. Vrij vlot reed ik hem achterop (nee, niet aangereden) en zijn we samen naar Zwolle gereden.

Zwolle is dus een Questrijder rijker. Het gaat goed met het aantal velomobielen in Zwolle.

Geen opmerkingen: