maandag 8 augustus 2005

Dekje nog een keer lichtelijk aangepast

Ik heb het dekje vandaag lichtelijk aangepast.

Vandaag heb ik dus gefietst met wat meer wind van voren.
De rand van het dekje is aan de voorkant vrij hoog. Verder geen probleem als het gaat om zicht want ik kijk er mooi overheen. Echter is er wel een ander probleem: m'n pet. De klep van m'n pet staat bol en komt met de zijkanten op de rand van het dekje. Op zich ook geen punt totdat je teveel wind van voren krijgt. Ik kan de klep namelijk niet lager krijgen. De klep wees niet genoeg omlaag waardoor de wind eronder kon komen. Ik voelde vandaag m'n pet al lichtelijk omhoog schuiven bij m'n voorhoofd. Tijd voor actie dus. Ik had het sowiezo al in gedachten om het dekje wat aan te passen omdat ik de spiegels ook niet helemaal goed kan zien als ik diep wegduik in de fiets (in verband met veel regen bijvoorbeeld). Ook was de spleet tussen pet en dekje vrij groot waardoor redelijk wat water binnen kon spetteren op 'n bril.

Wat heb ik gedaan? 3 vliegen in 1 klap pakken: gewoon 2 'kuiltjes' in de rand van het dekje geknipt. Laat de plek waar m'n pet het dekje raakt nou redelijk op dezelfde plek zijn als waar ik m'n spiegels zie. Dus door daar het dekje wat uit te knippen kan ik zowel m'n pet dichter bij de rand van het dekje krijgen en daarmee de spleet verkleinen, m'n klep wat schuiner omlaag drukken én de spiegels beter zien.

De kans bestond echter wel dat door die 'kuilen' het bovenste dekje niet meer voldoende zou afsluiten. Voordat ik de schaar in het dekje zou zetten, wilde ik wel eerst wat zekerheid hebben. Ik heb daarom (groen) plakband boven aan de rand van het dekje geplakt en nog een 2e strook daaronder. Toen heb ik het afdekkapje op het dekje gedrukt en met een watervaste stift op het plakeband gemarkeerd om te zien hoeveel overlap ik had tussen de rand van het dekje en het kapje. Dit bleek meer dan genoeg. Dus op datzelfde plakband de kuiltjes afgetekend, uitgeknipt en vervolgens de randen weer netjes afgewerkt.

Uiteraard heb ik het plakband wel weer verwijderd.
Nu maar hopen dat ik geen hele sloten water via die kuiltjes naar binnen krijg.

Geen opmerkingen: