zondag 7 augustus 2005

Kijken en zien

Vanavond zijn we wezen eten bij m'n ouders. Toen we vanavond terug reden naar huis is maar weer eens gebleken hoe goed mensen kijken.

Het was donker, we reden op het fietspad. Uiteraard had ik mijn verlichting branden. In de dimstand van 1,5W dus niet zo gek veel licht maar meer dan genoeg om gezien te worden. Ik nader een afslag naar rechts; dat is een fietspad over een fietsbrug. Op de hoek het dichtst bij mij staan een man en een vrouw. Tijdig geef ik richting aan naar rechts. Zodra ik bij ze ben stuur ik langs ze heen waarna de vrouw van het stel opzij springt. M'n vrouw rijdt achter mij en zegt nog even tegen de geschrokken vrouw: "Hij had z'n richtingaanwijzers aan hoor!" Het stel reageert met: "Oh, niet gezien"

Thuis aangekomen (honderd meter verderop) bekijken we maar eens de zichtbaarheid van m'n richtingaanwijzers. Die zijn goed te zien, ook vanuit de positie van waaruit het stel keek. Zelfs m'n rechterachter richtingaanwijzer hadden ze kunnen zien.

Volgens mij zouden ze een vrachtwagen die recht op ze afstuift nog over het hoofd zien als ik er met m'n Versatile naast rijd.

Mensen kijken wel maar nemen niet waar; dat gebeurt wel zó enorm vaak....

Geen opmerkingen: