zondag 21 augustus 2005

Wijzigingen aan de Versatile (algemeen)

De Versatile (algemeen) is nog een vrij jonge fiets. Gisteren is het 22e exemplaar afgeleverd. Deze fiets is gespoten in zilvergrijs metalic.

Flevobike en Tempelman zijn aan de slag geweest met één en ander. Goede zaak want hoewel de Versatile een mooi stuk techniek is, vallen er nog wel wat dingen te verbeteren.

Omdat ze bij mijn Versatile (met afwijkende tanwielkeuze) tegen een probleem aanliepen in de achterbrug, is vanbinnen iets gewijzigd. Waar bij mijn Versatile nog een kettingspanner met derailleurwieltje zit, heeft Versatile 22 een kettinspanner met nylon geleider waarover de ketting glijdt. Bij mijn achterbrug is 1 schroef weggelaten om ruimte te creëren voor de ketting. Met de nieuwe kettingspanner is dat niet meer nodig. Ik heb begrepen dat vanaf Versatile 22 ook de standaard tandwielen gewijzigd zijn. In mijn Versatile (en alle modellen daarvoor) zit een 32 tands blad rondom de Rohloffnaaf. Vanaf model 22 is dit een 29 tands blad (wat een lichter verzet oplevert waardoor je sneller in de 'stille' versnellingen kan rijden). Wat er standaard voor andere tandwieltjes gemonteerd worden, weet ik niet. Het voorblad zal nog 42 zijn maar het één tussenblad en achterblad waren standaard 16 en 16, ik heb 17 en 18.

Het regenprobleem is Flevobike ook mee aan de slag geweest. Ze hebben een flap over de rits gemaakt welke direct inregenen zal tegengaan. Of het ook afdoende is tegen water óp het zeiltje moet nog blijken. Ik heb de indruk dat de stof wat rekt als het vochtig wordt waardoor het wat gaat hangen. Hierdoor komt de rits in het laagste punt te zitten. Laat water nou ook naar het laagste punt toestromen.... Ik ben benieuwd. Ik denk wel dat het een verbetering zal zijn tegen middelmatige regen. Lichte regen was geen probleem maar middelmatige regen was al vrij vlot teveel waarna water naarbinnen kwam stromen. Wellicht dat dat nu beter is. Tegen harde regen is de aanpassing denk ik niet opgewassen. Nu heb ik wel pech gehad dat ik in 2 weken tijd 3x hevige regenval op m'n dak heb gehad. Mijn kijk op het standaard zeiltje is wellicht een beetje vertroebeld want zo vaak gebeurt het niet dat je zoveel regenval kort na elkaar hebt.

Het 12V achterlicht van B&M is bij enkele Versatiles doorgebrand. Bij Versaile 22 is nu ook een Spanninga gemonteerd. Welliswaar iets groter en wat hoekiger van vorm maar wel is de bedrading netjes weggewerkt; deze steekt nu niet meer onder de tilbeugel uit. Ook de verdikking aan de kabel van de tilbeugel valt binnen de behuizing en is dus niet meer zichtbaar. Dit vind ik wat netter afgewerkt dan dat die 2 dingen in het zicht lagen. Bovendien is de kans op beschadigen van de bedrading voor het achterlicht groter als ze in het zicht zitten. Ik vind het een verbetering.

Mijn Versatile heeft helaas een kleine beschadiging aan de lak bij de tilbeugel. Zodra de tilbeugel opgetild wordt en je deze wat naar links of rechts beweegt, schuurt deze tegen de lak. Bij mijn Versatile is op het raakpunt de blanke lak van de kleurlak geschuurd. Ik heb (op aanraden van Tempelman) een stuk zwart tape op die plekken geplakt. Bij Versatile 22 is dat door Tempelman al aangebracht.

Flevobike en Tempelman: keep up the good work.

Deze fraaie zilvergrijze Versatile is van Kees van Hage. Hij heeft mij de foto's gegeven, waarvoor hartelijk dank.

Geen opmerkingen: