Bij de Versatile aangekomen wordt het toch even puzzelen. De doos met zwembadje past makkelijk maar neemt wel een beetje ruimte in. Dan heb ik het nog niet gehad over het kunstgras. Na een paar keer opnieuw opvouwen en passen en meten, red ik het om de mat in de Versatile te krijgen. We hebben het hier over 2m bij 2,5m = 5 m² kunstgras. De kap wil net niet helemaal dicht. Met m'n rechterhand kan ik nét bij de gripshift van de Rohloff. Ik leg mijn arm op het kunstgras tijdens het rijden. Niet ideaal maar het lukt toch. Ik ga rijden en stel me in op een lage snelheid van nog geen 25 km/h gezien m'n zitcomfort. Na even rijden kijk ik op m'n teller en zie tot m'n verbazing dat deze toch bijna bij de 30 km/h zit.
Onderweg naar huis hoor ik op een gegeven moment een vrij luide sis achter me. Eerste gedachte: ohjee.... lekke band. Ik voel echter nog niets aan het stuurgedrag. Ik rij door maar na 20 meter wordt de Versatile ineens onbetrouwbaar. De achterkant zwiept heen en weer. Toch een lekke band dus.
Naast de niet-standaard spullen als zwembadje, drukknopen en kunstgras neem ik de nodige dingen mee in m'n Versatile:
- Binnenband
- Buitenband
- Plaksetje
- Fietspomp (Sigma LambdaJet)
- en nog wat meer zut
Na vandaag heb ik daar iets nieuws aan toegevoegd. Wat?
Laat ik eerst terug gaan naar de lekke band.
Het weer is verder goed, dus neem de tijd. Ik zet de Versatile op de stoep en ga bij het achterwiel zitten. Ik til de achterkant op en zet m'n voet onder de achterkant als 'krik'. Direct wordt duidelijk dat een parkeerrem op het voorwiel ook wel prettig kan zijn. Ik kan de fiets niet mooi stabiel op z'n plek houden terwijl ik de fiets op m'n voet balanceer; de voorwielen bieden geen weerstand waardoor de fiets naar voren en achteren rolt. Wat neem ik dus extra mee?
Het stelt geen fluit voor maar het is een doodordinaire spijker, eventueel 2. Waarvoor? om in de remhendels te steken om de voorremmen te blokkeren.
Ik heb het deze keer opgelost met m'n multitool. De schroevendraaier ervan heb ik in de rechter remhendel gestoken. Werkt ook. Toch geef ik de voorkeur aan een spijker of ander langer en dunner voorwerp.
Na even knutselen heb ik de achterband (binnen en buiten) vervangen. Het lek heb ik direct opgezocht. De Monte Carlo's hebben me niet in de steek gelaten deze keer. Het lek zit bij het ventiel. Het ventiel zit in een vierkant stuk rubber wat weer aan de band lijkt geplakt. Op de grens van dat vierkante rubber naar de band zelf zit een behoorlijk gat. Band afgeschreven.
Kilometerstand: 1067; aantal keren lekke band: 2. Dat gaat niet goed. Met veel mazzel heb ik in 20000 kilometer zo'n 5 lekke banden gehad voordat ik de Versatile had.
Verder heb ik vandaag naast de standaard claxon nog een extra Vellemantoeter ingebouwd. Hiervoor heb ik een gat van 1cm in de neus geboord, ongeveer 4cm voor de originele toeter. In het proces (waarbij ik flink met kabels aan het rotzooien ben geweest, is blijkbaar een draad van de verlichting gebroken. Direct bij de printplaat die ik zelf gesoldeerd heb achter in de Luxeons. Dat wordt dus opnieuw solderen. Niet veel verk gelukkig maar het moet wel gebeuren. Deze keer zet ik de draad ook nog eens met een tiewrap vast aan de printplaat om dienst te doen als trekontlasting.
Goed, het was me het dagje wel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten