vrijdag 26 oktober 2007

Druk fietspad

Het fietspad hoort druk gebruikt te worden door fietsers. Helaas wordt het fietspad maar al te vaak gebruikt door andere weggebruikers die niet op het fietspad thuis horen.

Afgelopen week ben ik 3x de rijbaan (80 km/h is daar toegestaan voor gemotoriseerd verkeer) opgegaan omdat het fietspad geblokkeerd was. 2x Vanwege maaien/uitbaggeren van de sloot, 1x omdat een stel werkbusjes bij een viaduct onder de A50 stonden waarvan 1 bijna midden op het fietspad waarbij niet genoeg ruimte overbleef voor mij om via het fietspad te passeren.

Verder kon ik vandaag ook met moeite op het fietspad blijven omdat een busje van een werkman voor de aanleg van de Hanzelijn gedeeltelijk in de berm stond en gedeeltelijk op het fietspad. Veel ruimte had ik niet over.
Verder zag ik gisteren een busje op een fietsstrook stil gaan staan omdat 1 van de inzittenden wat uit de achterklep moest halen. Dat was aan de andere kant van de weg dus heb ik daar verder geen last van gehad. Maar dat is een flinke score, 5x in één week.

6 opmerkingen:

wim zei

Vraagt om een Nederlandse versie van http://nyc.mybikelane.com/

Of neem een fototoestel mee en plaats de foto's op je (of ander weblog)

Anoniem zei

Wat een vreselijk onrecht is je hier aangedaan. Zomaar met de maaimachines op het fietspad en dan al dat andere volk op het fietspad. Is het niet een idee om aan de betreffende instanties te vragen om in de toekomst de sloten en bermen vanuit een helicopter te maaien. Dan staan ze in ieder geval niet meer op het fietspad. Misschien is het een idee om een speciaal fietspad aan te leggen dat enkel en alleen door jou en/of andere ligfietsers gebruikt mag worden. Als bestuurder van een gewone fiets erger ik mij veelvuldig aan de snelle en slecht zichtbare ligfietsers. Als deze mensen nu ook nog eens de verkeersregels naar eigen inzien gaan aanpassen dan is dit alleen maar een bewijs voor hun, in mijn ogen, afwijkende denken. Mijn advies: zeur niet zoveel en koop een gewone fiets.

WFvN zei

Prachtig, dat cynische ondertoontje van anoniem.

Nee natuurlijk moeten ze niet vanuit helicopters gaan maaien. Maar het verschil tussen fietsers en het 'grotere' verkeer is wel weer duidelijk. In geval van het gemotoriseerde verkeer wordt de boel meestal netjes afgezet, soms omwegen aangegeven. Dat is voor fietsers meestal niet het geval. In een enkel geval wordt de fietser netjes vantevoren naar de overkant van de weg verwezen op een plek waar een fietser ook normaal kan oversteken. In de meeste gevallen moet de fietser het helaas maar zelf uitzoeken.

Het gaat niet om 2 of 3 fietsertjes die er langs komen maar een honderdvoudige daarvan.

Wat betreft het 'verkeersregels naar eigen inzien aanpassen', lees de wet er nog maar eens op na. In mijn geval MAG ik legaal op de 80-km-wegen rijden om de doodsimpele reden dat mijn fiets meer dan 2 wielen heeft en breder is dan 75 centimeter. Maar zelfs in geval van een normale fiets zou het wel meevallen met het 'aanpassen' van de regels. In de wet staat ook dat een fietser (uitzonderingen uitgesloten) het verplichte fietspad moetem gebruiken indien deze aanwezig is en dat deze anders de rijbaan mag gebruiken. Als een fietspad niet toegankelijk is door welke manier van blokkeren ook, kan je niet meer spreken van een fietspad wat goed te gebruiken valt. Dat zou best wel eens een proefprocesje waard zijn.

Als het gaat om slecht zichtbaar zijn van ligfietsen, je klaagt niet over de hordes normale fietser zonder verlichting terwijl het gros van de ligfietsers hun verlichting goed in orde heeft? Qua snelheid: je klaagt niet over brommers en racefietsers?
En laag? ligfietsen zijn laag ja, maar strepen op de weg nog een heel stuk lager. En dan al die gevaarlijke kindertjes op hun fietsjes, vaak net zo laag als ligfietsers, soms zelfs nog lager.

Kom op man, wat een vreselijk onrecht wordt je hier aangedaan, aan klagen die hap!

Anoniem zei

Mijn reactie was misschien wat kort door de bocht maar een ieder moet begrip hebben voor de soms onhandige situaties. Een ligfiets hoort wat mij betreft gewoon op een fietspad maar ik blijf van mening dat de zichtbaarheid niet optimaal is. Wat betreft het (niet) voeren van verlichting is de wet duidelijk, maar de politie is druk met allerlei andere dingen. Racefietsen en brommers gaan inderdaad ook snel t.o.v. de gewone fiets en vormen daardoor een veelal moeilijk in te schatten weggebruiker, maar zijn door hun omvang beter te zien als de lager op de weg gelegen fietsers. Blijft een feit dat vooral de opgevoerde brommers voor grote verrassingen kunnen zorgen omdat je hun snelheid niet goed kunt inschatten. Wat betreft de kleine kinderfietsjes weet ik uit eigen ervaring dat deze vaak door een ouder begeleidt worden en dat er vaak vlagjes op de fietsjes zitten die de zichtbaarheid vergroten. De combinatie van de hogere snelheid en de mindere zichtbaarheid zorgen ervoor dat er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan met ligfietsers. Dat een ligfiets op de 80-km-weg mag wist ik niet en gelet op de veiligheid lijkt me dit ook niet wenselijk, want dan zou een bakfiets hier ook mogen rijden. Je hebt het elders op je site ook over de omleidingsroute bij de oostersedijk en dat je door de berm heen langs deze afzetting gaat. Hier is een duidelijke omleiding aangegeven die welliswaar in de ogen van sommige weggebruikers erg lastig of zelfs onveilig is maar hier kun je met een gewone fiets redelijk langs, waar jij ervoor kiest om geen gebruik te maken van deze omleiding. Wat ik wil aangeven is dat veel fietsers, en dus niet speciaal de ligfietsers, de regels massaal aan hun laars lappen en dat dit gevaarlijker is dan een incidentele trekker of auto op het fietspad. Een fietser is erg kwetsbaar in het verkeer en heeft daarom een beschermde status, maar in veel gevallen maken ze misbruik van deze status. De mensen die langs de weg werken kiezen veelal bewust voor het fietspad omdat een aanrijding met een fietser meestal minder schadelijk voor hun gezondheid is als een aanrijding met een (vracht)auto. Het lijkt mij dat een wederzijds respect en begrip in deze de enige oplossing is.

WFvN zei

Uiteraard heb ik best begrip voor sommige situaties. Die maaifiguur op het fietspad kan niet zo gek veel anders.
Maar bedenk zelf even: aan de ene kant kan de fietser niet verder over het fietspad. Als je als fietser dan de rijbaan wil gebruiken krijg je moppers dat je de regels naar eigen goeddunken verandert. Ga je aan de andere kant van de weg op het fietspad rijden is het ook lang niet altijd goed, dan heb je weer fietsers die die schelden dat je aan de verkeerde kant van de weg rijdt. Zoiets valt gemakkelijk op te lossen met borden op beide fietspaden. Aan de ene kant 'fietsers oversteken' en bij het andere fietspad waarschuwen dat er tegenliggers zijn.

Als het gaat om de zichtbaarheid: Vanaf de zijkant is mijn fiets véél groter (welliswaar lager) dan een brommer/racefietser. We spreken over een lengte van 2,5 meter en een hoogte van iets meer dan een meter en dat helemaal gesloten dus geen dunne bandjes met spaken die minder zichtbaar zijn dan een 'massief' geheel zoals het lichaam van een fietser.
Van de voorkant ben ik lager maar wel duidelijk breder en voer altijd verlichting, ook overdag. Puur om mijn zichtbaarheid te vergroten.
Over de hoogte van een Donkervoort of Spyker heb ik nooit iemand horen klagen terwijl die net zo hoog zijn als mijn fiets, mogelijk zelfs lager (ik heb er een keer naast gestaan).

Over de kindertjes op de fietsjes. Ja, vaak worden ze begeleid door ouders, vaak hebben ze een vlaggetje. Helaas alleen dat sommige ouders weinig zuinig lijken te zijn op hun kroost omdat ze de kids 'aan de buitenkant' laten fietsen of soms tientallen meters voor of achter hun.
Maar ik ken bij mij in de buurt meer dan genoeg kinderen die géén vlaggetje hebben en leuk 'blokje om' racen met hun fietsjes. Ze stuiven zonder blikken of blozen de weg op terwijl ze voorrang moeten verlenen. Gelukkig is het een 30-km-zone alleen geven weinig auto's daar gehoor aan. Het gros rijdt 50 km/h inclusief de stadsbussen die hier 2x in het uur langs komen.
Het verhaal 'slecht zichtbaar door laag te zijn' gaat echt niet alleen op voor ligfietsers. Een beetje ligfietser zal in redelijke mate defensief rijden, iets wat die kleine koters helaas niet doen.

Over de bakfietsen: ja, die mogen dus inderdaad óók op de rijbaan. Sterker nog: mamma's met kinderkar erachter waarbij de kar meer dan 75 cm breed is, mogen ook op de rijbaan!. En inderdaad, echt wenselijk is het zeker niet. Vandaar dat ik ook op het fietspad te vinden ben met mijn 27-35 km/h; een snelheid die lager ligt dan bromfietsers MOGEN rijden buiten de bebouwde kom. Binnen de bebouwde kom neem ik overigens wel eens de rijbaan maar dan tracht ik zeker 40 km/h op mijn teller te zetten wat bij veel auto's door tellerafwijking vaak al 45 km/h is.
Hierbij moet je ook in gedachten houden dat brommers binnen de bebouwde kom maar 30 km/h mogen rijden en op de rijban MOETEN rijden. Ik mag kiezen tussen fietspad of rijbaan. Afhankelijk van m'n conditie en de drukte kies ik voor fietspad of rijbaan binnen de bebouwde kom.

Wat betreft de omleiding bij de Oostersedijk: inderdaad, daar lap ik wel de regel aan m'n laars (hoewel ik er ook voor zou kunnen kiezen om de rijbaan te nemen, het is terplaatse notabene 50 km/h max). Hierbij houd ik er wel rekening mee als er verkeer van de Oostersedijk komt. Die zal ik zeker niet proberen te hinderen. Dat is tot dusver ook niet gebeurd.
Maar alleen al het feit dat ik niet de enige ben maar dat er veel meer fietsers zijn die de omlegging niet gebruiken zou toch wat moeten zeggen.

Mensen die het fietspad verkiezen boven de rijbaan omdat een aanrijding met een ander gemotoriseerd voertuig meer schade en ellende veroorzaakt, kan ik goed inkomen. Ware het niet dat met hun actie om het voor zichzelf veiliger te maken ze het onveiliger maken voor de zwakkere verkeersdeelnemer (fietser) die ze met hun actie dwingen om vreemde dingen te gaan doen zoals de rijbaan oversteken of oprijden. Om met je eigen woorden terug te komen:

[Als deze mensen nu ook nog eens de verkeersregels naar eigen inzien gaan aanpassen dan is dit alleen maar een bewijs voor hun, in mijn ogen, afwijkende denken.]

Auto's mogen niet op het fietspad komen. Doen ze toch en overtreden daarmee de regels met alle gevolgen van dien. Ik heb de rijbaan moeten nemen door hun overtreding. Zij hebben mij het gevaar van de 80-km-weg laten opzoeken. Jouw regel is dus voor de volle 100% van toepassing op die mensen (en dat gebeurt helaas vrij vaak)

Wederzijds begrip en acceptatie is inderdaad een zeer goed punt maar dan moet daar wel ruimte voor zijn.
Een auto hoort niet op het fietspad. Soms zie ik bij de VIKA (tenmisnte, zo heet dat bedrijf toch?) aanhangers van vrachtwagens geparkeerd. Die dingen zijn te breed om op de strook tussen rijbaan en fietspad te passen. Als ze dan een beetje uitsteken over het fietspad en ook met de wielen op de strepen van de rijbaan staan waarbij een fietser nog fatsoenlijk langs de wagen kan rijden zonder het fietspad te hoeven verlaten, dan vind ik dat niet zo'n punt. Auto met pech? Tja, op de rijbaan laten staan is niet handig natuurlijk maar fietspad is verboden. Laat ze dan op z'n minst de auto zo plaatsen dat een fietser fatsoenlijk erlangs kan rijden. Maar nee, liefst blijven ze met alle 4 wieltjes op het asfalt staan waarmee er niet genoeg ruimte meer overblijft.

Maar goed, niet alleen de 'gewone burger' doet dat. Kijk eens voor de grap naar programma's als 'blik op de weg' en 'wegmisbruikers'. Je ziet dat ze een auto aanhouden, ze dirigeren de auto naar een veilige plek. Welke plek? Op het fietspad! Hoezo veilig? Tja, veilig voor gemotoriseerd verkeer maar zelfs die gasten houden weinig tot geen rekening met de veiligheid van de fietser.

Om heel eerlijk te zijn vind ik dat best triest.

Bas zei

Gewoon goed uitkijken. Die 3 seconden oponthoud van stoppen, even over je schouder kijken of je de weg op kan, eventueel even wachten en erom heen kan wel geleden worden toch?