maandag 15 oktober 2007

Remlicht klaar

Gisteren ging het allemaal vrij vlot met de voorbereidingen van m'n remlicht. Vandaag verliep het helaas minder vlot, een paar dingen gingen anders dan bedoeld.

Het begon met het monteren van de schakelaar onder de fiets. Ik had hem op een gegeven moment op z'n plek zitten, hij wilde netjes doen wat hij moest doen maar.... de bodemplaat wilde er niet meer onder; het aluminium profiel zat in de weg. De twee popnagels waarmee ik hem vast had gezet, heb ik weer verwijderd. Vervolgens moest ik dus opnieuw het profieltje monteren maar de eerste gaten zaten in de weg voor nieuwe gaten die ik moest boren om hem deze keer wel goed te positioneren.
Gelukkig had ik gisteren 2 van die houdertjes gemaakt dus gewoon de ander erbij gepakt.
De bodem van de Versatile heeft nu wel één gaatje meer gekregen dan bedoeld maar die heb ik ook dicht gemaakt met een popnagel.

Vervolgens het aansluiten. Eerst heb ik gezocht naar de plusdraad die naar het achterlicht loopt. Ik meende hem te hebben gevonden, ik heb even wat doorgemeten met de multimeter en na te denken dat het de juiste was, heb ik hem doorgeknipt. Een tijd later bleek dat ik toch de verkeerde had. Ik had het nieuwe achterlicht aangesloten en ging proberen. Maar wonderbaarlijk genoeg deden zowel de dimmerschakelaar als de remhendel geen moer; het achterlicht bleef even fel schijnen. Snel heb ik de accu eraf getrokken en heb het achterlicht maar eens geïnspecteerd. De Luxeons waren bloedheet; geen wonder want ze hadden met z'n 2-en 12V op hun donder gehad; elk 6V dus. Gelukkig hebben ze het overleefd.

Ik had dus toch de verkeerde draad te pakken helaas. Dus de 'knip' weer hersteld en verder op zoek gegaan naar de juiste draad. Die heb ik vervolgens snel gevonden. Ook die heb ik doorgeknipt en opnieuw de boel aangesloten.

Weer reageerden de schakelaars nergens op. Bleek dat ik gisteren toch een fout in het solderen gemaakt heb. De draad die loopt vanaf pootje 1 was ik vergeten te solderen. Vreemdgenoeg werkte het gisteren wel toen ik hem op een 7,2V accu aansloot maar vandaag dus niet. Maar goed, nu kregen de Luxeons samen weer 12V. Ook dit euvel was snel gevonden en verholpen.

Volgende probleem was de LED voor het alarmlicht. Die moest verplaatst worden. Ik heb een gaatje geboord in het kapje waarin ook de knoppen voor de koplampen zitten. Met een zwart kunststof ringetje wilde ik de LED inbouwen. Helaas ging dat met het monteren verkeerd, de pootjes van de LED braken af. Omdat de winkel nog niet open was, ben ik met een ander onderdeel aan de slag gegaan.

Het doosje waar de bedrading in moest komen bleek alsnog te klein. Dus ook daarvoor moest ik een nieuwe hebben. Gelukkig was inmiddels de winkel open dus heb ik nieuwe onderdelen gehaald. Voor het zwarte inbouwringetje voor de LED heb ik nu een mooie chromen versie genomen. Die monteert een stuk beter en het ziet er nog netter uit ook.


Maar het is allemaal gelukt, ik heb een mooi, helder, multifunctioneel achterlicht. Ik heb wat foto's geschoten van de felheid bij de 6 verschillende standen. Ook heb ik een foto van de zijkant en een foto van schuinvoor waarbij het nut van de smeltlijm in het glaasje van het achterlicht zeer duidelijk wordt; zelfs van schuinvoor is het achterlicht nog goed zichtbaar.




Maar goed, de helderheid van rechtachter. Eerst een animated gifje met de 6 sterktes op volgorde van sterkte, daarna 1 met telkens functie gevolgd door remlicht, volgende functie en daarbij weer het remlicht en dzo ook de laatste (op afbeelding klikken voor de animated gif!):





Voor een complete beschrijving van dit project wil ik verwijzen naar Ligfiets.net

Geen opmerkingen: