zaterdag 6 oktober 2007

Gekraak, speling, klussen en remlicht

Afgelopen week ben ik bij een motorzaak geweest om wat remschakelaars te bewonderen. Een vrij eenvoudige schakelaar met een veertje eraan zal ik daar volgende week ophalen om te monteren onder m'n Versatile. De constructie en montage van deze schakelaar is betrekkelijk eenvoudig. Een trekschakelaar heeft een oogje waar je de ene kant van een veer in drukt. Het andere uiteinde van de veer monteer je aan een bewegend onderdeel van de remmen. Dat kan een remhendel, een pedaal of een kabel zijn. Maar ook de draaiende 'koppelschijf' van de voorremmen van de Versatile kan daar zonder al teveel geknutsel aan gemonteerd worden.

Bij Conrad heb ik 2 rode 1W Luxeons besteld. Die ga ik in het achterlicht monteren. De 8 rode 5mm LEDs gaan eruit en 2 Luxeons komen erin. Of ik ze ga gebruiken, weet ik niet maar ik heb bij de Luxeons ook direct 2 'side-emitting' optiekjes bij besteld.

Omdat ik toch aan het bestellen was, heb ik ook nog wat spullen besteld voor 4 witte Luxeons die ik nog heb liggen. 8 Optiekjes om een 10 graden bundel te maken (de witte Luxeons zijn vrij ongunstig want met amberkleurige Luxeons kan je met diezelfde lens tot 6 graden bundelen). Wat ik precies ga doen met die Luxeons, weet ik nog niet maar ik zit te denken aan bermlichten ofzo. In ieder geval zal ik er vast iets leuks mee weten te knutselen voor m'n fiets.

Vandaag heb ik de aandrijflijn van de Versatile maar weer eens helemaal opengemaakt. De achterbrug had een kraakje. Dit kraakje komt duidelijk weg bij de plek waar de Rohloffnaaf in de body gemonteerd zit. Ook had het scharnier van de achterbrug vrij veel speling.

Toen ik aan het schroeven ging bleken een paar schroeven van de achterbrug niet lekker strak vast te zitten. Eenmaal de achterbrug open heb ik de Rohloff verwijderd en de kraakplek bekeken. Het rechter uiteinde van de Rohloffnaaf en het holletje waar die in moet valen waren vrij droog dus daar heb ik wat vet in gesmeerd. De ring waarmee de achterbrug vastgeschroefd zit, heb ik deze keer strak aangedraaid zodat de speling weg is. Volgende stap was de hele handel weer dicht maken.

Ik twijfel of de voorste ketting inmiddels niet toe is aan inkorten. Binnenkort maar eens aan Tempelman vragen.

Geen opmerkingen: