dinsdag 2 oktober 2007

Het zijn niet allemaal klojo's

Ik heb regelmatig commentaar over auto's die het fietspad blokkeren. Zo ook vandaag weer. Voor de fietsenzaak in Hattemerbroek stond een Jaguar midden op het fietspad geparkeerd terwijl ernaast notabene, tussen fietspad en rijbaan, een strook is waarop je kan parkeren en waar ook nog ruimte vrij was. Maar nee, een Jaguar moet gezien worden en natuurlijk helemaal door fietsers (of dat de achterliggende gedachte is betwijfel ik; het is onzin die uit de lucht gegrepen is maar duidelijk is wel dat de eigenaar niet helemaal de regels kent of weet dat daar een fietspad loopt; zou ik ook niet helemaal vreemd vinden want echt opvallend kan je het fietspad niet noemen).

Maar goed, er zijn ook oplettende automobilisten. Een eind verderop zit een wat vreemdsoortige scheve kruising. Pal voor die kruising stond een vrachtwagen geparkeerd tussen fietspad en rijbaan. Vlak daarvoor had een auto mij ingehaald terwijl ik op het gescheiden fietspad reed waar ook nog eens een auto naast geparkeerd stond die tijdelijk het zicht op mij ontnam voor de automobilist op de rijbaan.
De auto gaf met z'n richting aan dat hij rechtsaf wilde slaan. Ik was in de veronderstelling dat de auto af zou slaan en mij over het hoofd zou zien. Maar nee, deze automobilist(e?) heeft goed opgelet en bleef wachten voor de vrachtwagen in afwachting op mijn komst. Toen ik eenmaal voorbij was sloeg de auto pas af. Pluimpje voor deze automobilist want ik ken veel overzichtelijkere situaties waar mensen het wel presteren om je 'niet te zien' en je daarom maar de pas af te snijden tijdens het afslaan.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Zelf krijg ik geregeld voorrang op mijn fiets. Terwijl ik er geen voorrang heb

Hopelijk blijft dit als ik mijn versatile heb

Piet

WFvN zei

Nja, als je hetzelfde krijgt als ik dan heb je nog altijd kans dat ze voorrang verlenen terwijl daar geen reden toe is.
Eergisteren naderde ik een voorrangsweg. Van links kwam een ouder heerschap in een auto. Terwijl ik vaart minderde en langzaam de kruising naderde zodat ik (al anticiperend) achter hem langs kon rijden, besloot meneer ook maar vaart te minderen en kwam uiteindelijk nagenoeg tot stilstand (1 km/h ofzo).
Ik heb veel liever dat mensen zich gewoon aan de regels houden (tenzij het niet anders KAN), dat rijdt gewoon een stuk vlotter door.

Stefan zei

Nah nu is het nog genieten van de rust ;) Gaat nog 'leuk' worden vanaf volgende week :-)