De aangedragen argumenten door Prorail, Dura Vermeer en de gemeente Hattem waren niet bijster sterk en soms ook erg vreemd hoewel er toch wel één argument bij zat wat best begrijpelijk was. Maar dat was met de geplande route zoals die er toen lag: van en naar de Oostersedijk, alles via de Zuiderzeestraatweg.
De aanvoer is echter niet vanaf de Zuiderzeestraatweg maar vanaf knooppunt Hattemerbroek op de afrit van de A28 naar de A50. Hiermee is het meest belangrijke argument komen te vervallen: fietsers kunnen niet in de dode hoek van vrachtwagens komen, sterker nog: met de aanpassing van het fietspad komen de fietsers juist in de dode hoek van de vrachtwagens terecht op het moment dat ze de 10 meter Oostersedijk moeten fietsen.
Tijd dus voor een nieuw mailtje met het verzoek om de situatie ongedaan te maken en dus de borden weer weg te halen:
Aan: - Prorail
- Gemeente Hattem
- Dura Vermeer
CC: - Fietsersbond (landelijk)
- Fietsersbond afdeling Zwolle/Hattem
- www.hanzelijn-hattem.nl
Geachte heer, mevrouw,
Een week of 6 geleden heb ik u (gemeente Hattem en Prorail; Dura Vermeer is nieuw in het lijstje geadresseerden) een mail gestuurd met mijn verbazing over de situatie die gecreëerd is aan de Zuiderzeestraatweg ter hoogte van de Oostersedijk (tussen Zwolle en Hattemerbroek).
Ik heb toen aangegeven dat deze gecreëerde situatie onprettig te fietsen is en zelfs gevaarlijk. Mijn vraag naar de reden van deze, in mijn ogen als fietser zijnde, vreemde constructie leverde mij 4 argumenten op:
Allereerst heb ik ter plaatse een man van Dura Vermeer gesproken:
Argument 1:
De man gaf aan dat de situatie gecreëerd was omdat de vrachtwagens anders de bocht vanaf de Zuiderzeestraatweg (komende vanaf Zwolle) de bocht niet naar rechts konden maken naar de Oostersedijk. De aangepaste situatie zou veiliger zijn voor fietsers.
Mogelijk heeft de man toen nog meer argumenten gegeven maar dat kan ik me niet meer voor de geest halen.
Vervolgens heb ik de gemeente Hattem geschreven over de situatie.
De gemeente Hattem kwam ook met argumenten:
Argument 2:
Vrachtwagens die vanuit Zwolle komen en dan rechtsaf naar de Oostersedijk willen gaan, krijgen met de oorspronkelijke situatie fietsers in de dode hoek. Dat is gevaarlijk dus is daarom het fietspad verder van de rijbaan verwijderd.
Argument 3:
Vrachtwagens komende vanaf de Oostersedijk die weer naar Zwolle terug willen rijden zullen volgens de gemeente Hattem in mindere mate aandacht besteden aan fietsers op het fietspad maar méér aandacht aan de auto’s op de rijbaan van de Zuiderzeestraatweg.
Ook Prorail heb ik aangeschreven. Zij komen met weer een andere uitleg:
Argument 4:
De situatie is zo aangepast zodat fietsers meer aandacht zullen schenken aan de vrachtwagens op de Oostersedijk.
Toen ik de man van Dura Vermeer sprak, kreeg ik de indruk dat er vrachtwagens vanaf de Zuiderzeestraatweg naar de Oostersedijk zouden rijden en omgekeerd. Ook werd die indruk bevestigd door de gemeente Hattem met argument 2. Met name argument 2 vind ik een nobel streven, ik heb dat al eerder geuit. Argument 3 en 4 vind ik vreemde en zelfs bezwaarlijke argumenten. Op mij komt het over alsof het de omgekeerde wereld is. Voorop gesteld dat èlke verkeersdeelnemer goed op moet letten in het verkeer, vind ik argument 3 en 4 verre van steekhoudend.
In de oude situatie hebben fietsers voorrang. Van èlke bestuurder mag worden verwacht dat hij zijn/haar rijgedrag zodanig aanpast dat er geen gevaarlijke situaties ontstaan. Een chauffeur die in mindere mate aandacht besteedt aan fietsers op het fietspad (met voorrang notabene) voldoet niet aan die wettelijke eis.
Argument 4 is uiteraard qua inhoud volledig duidelijk en wat mij betreft gewoon volledig waar maar géén reden om een fietspad om te leggen. Fietsers zijn in de oude situatie in de vorrang, ze zullen uiteraard aandacht moeten schenken aan verkeer vanuit de Oostersedijk maar omgekeerd dient dat verkeer ook aandacht te schenken aan het verkeer op het fietspad van de Zuiderzeestraatweg, het verkeer waar ze voorrang aan moeten verlenen.
Wat betreft de argumenten 1 en 2: beiden begrijpelijke en argument 2 dus zelfs een zeer goed gebaar. Toch zijn deze twee argumenten nu niet steekhoudend meer en ook niet meer van belang.
In beginsel waren deze argumenten aardig goed te begrijpen en absoluut van toepassing (welliswaar met een kanttekening voor argument 2 maar dat terzijde). Maar mijn vermoeden is dat in de loop van de afgelopen 6 weken er een wijziging is gekomen in de route van het zandtransport over de Oostersedijk. Van de indruk dat de zandwagens heen en weer zouden rijden op de Oostersedijk is inmiddels niets meer over, het zandtransport komt vanaf knooppunt Hattemerbroek via de Oostersedijk naar de Zuiderzeestraatweg. Hiermee hebben vrachtwagens niet meer te maken met een kleine draai die ze niet kunnen maken, hiermee hebben vrachtwagens niet meer te maken met fietsers in hun dode hoek. Dit alles omdat die twee argumenten alleen van toepassing waren als het transport vanaf de Zuiderzeestraatweg naar de Oostersedijk zouden rijden, wat dus nu niet het geval is.
De gecreëerde situatie lijkt dus inmiddels totaal overbodig te zijn en creëert zelfs onnodig méér gevaar voor fietsers dan de bedoeling zal zijn geweest van de drie aangeschreven instanties. Graag wil ik u verzoeken om de borden aan de kant te halen zodat de honderden fietsers per dag weer gewoon hun route op een normale en veilige manier kunnen voortzetten.
Hoogachtend,
3 opmerkingen:
Het blijft voorlopig een lastige zaak als je het mij vraagt. Ik heb al wel een aantal vrachtwagens zien rijden vanaf ZZstraatweg -> Oostersedijk, maar ik kan niet geheel ontkennen dat ze niet zo rijden.
Desondanks zal het straks wel drukker worden op de Oostersedijk zodra er wordt begonnen met het storten van zand bij de A28. Ik vermoed dat er eerst een lading zand wordt neergegooit bij Netelhorst waarna ze verder gaan bij de Oostersedijk en de A28.
Hm dus toch wel wàt vrachtwagens naar de Oostersedijk? Het is daar smal, ze hebben speciaal een 'uitvoegstrook' gemaakt op Knooppunt Hattemerbroek Tussen A28 en A50 waarmee de vrachtwagens in een cirkeltje kunnen rijden zodat ze elkaar niet tegen hoeven te komen op de Oostersedijk en blijkbaar gaan ze dus soms toch vanaf de Zuiderzeestraatweg de Oostersedijk op? Apart....
Het storten van zand bij de A28 is volgens mij al gestart want tussen de kruising en knooppunt Hattemerbroek zie je al een graafmachine aan het werk en zandwagens die daar lossen om vervolgens via de Oostersedijk terug naar Zwolle te gaan.
Waarom werken ze uberhaupt met vrachtwagens? Neem een voorbeeld aan de aanleg van het trace van de hanzelijn in Dronten: Persleiding voor het zandtransport!
Een reactie posten