vrijdag 5 oktober 2007

Foutje in de wet?

Volgens mij is er iets verkeerd gegaan bij het schrijven van de verkeersregels en -wetten. Ik ontkom niet aan de indruk dat er een regel ontbreekt die iets zou zijn in de geest van 'pubers hebben voorrang, ongeacht de situatie'. Ik twijfel nog of die regel nou ondergeschikt moet zijn aan de regel die zegt dat hulpdiensten met blauw licht en sirene voorrang moeten krijgen onder alle omstandigheden, maar de 'puberregel' hoort daar net boven of net onder te staan.

Afgelopen week reed ik van werk naar huis. Hierbij kom ik vanuit Hattemerbroek en ga ik richting Zwolle. Vlak voor de IJsselbrug zit een kruising. Vanuit de richting Zwolle komen 's middags vrij veel scholieren die naar Hattem gaan. Die fietsers kruisen mijn weg als ze vanaf de IJsselbrug 2x zijn overgestoken bij de verkeerslichten (soms diagonaal het grote kruispunt over in plaats van netjes over het fietspad). Op het moment dat ze mijn weg kruisen, steken ze een voorrangsweg over waar 'mijn' fietspad ook onder valt. Dit valt te zien aan de haaietanden die de scholieren voor hun neus hebben vlak voordat ze het fietspad oversteken waar ik op rijd. Ik kom voor die leerlingen ook nog eens van rechts.

Maar goed, afgelopen week reed ik daar dus. Ik reed niet hard want je gaat daar al de helling op richting de brug. Daarbij moet ik een meter of 6 verder stoppen voor het verkeerslicht. Maar pubers hebben nogal eens de neiging om de verkeersregels te overtreden en geen voorrang te verlenen aan (fiets)verkeer op een voorrangsweg/-fietspad. Het bewuste moment was ook zo'n situatie. Hordes pubers die net groen hadden gehad trapten ijverig richting Hattem en naderden de plek waar wij elkaar kruisen. Duidelijk was dat ze me aan zagen komen want ze minderden vaart om toch even trachten in te schatten wat ze konden doen: doorrijden of toch maar stoppen. Ze minderden redelijk vaart. Één van die pubers besloot echter op het allerlaatste moment toch maar even flink op de pedalen te gaan staan en wilde toch met alle geweld voor mij langs. Ondanks m'n niet al te hoge snelheid kon ik niet meer op tijd tot stilstand komen. Gevolg was dat ze met haar rechter trapper tegen de onderbak van m'n fiets schampte ongeveer 10 centimter links van de neuspunt.

Na de kleine 'boems' slingerde ze wat en wilde ze snel doorrijden. Mijn 10 jaar ervaring met pubers heeft wat opgeleverd. Ik hoor een strenge 'HIERRRRRRRRRR JIJ!!!' uit m'n mond komen en de puber stopt direct. De puber keert om en komt terug. Een wat samengeknepen mondje met de mondhoekjes omlaag waarvan er één trilde gaf te kennen dat het janken haar nader stond dan het lachen.
Kwaad wijs ik naar de haaietanden die ze genegeerd had en brul 'Wat is dat?' Het meisje stamelt wat maar lijkt geen antwoord te willen geven op mijn vraag. Ik herhaal de vraag. Nu komt er wat meer uit het mondje maar nog altijd niet een antwoord, er leek iets van een uitvlucht uit te komen. Ik doe nog een poging waarna het meisje wederom geen antwoord geeft maar zegt dat ze het niet gezien had. (verbaast me niks; die strepen zijn ook zóóóó laag.... als mensen van een 1 meter hoge ligfiets al beweren dat ze hem niet zien dan gaat die opmerking natuurlijk helemáál op als het om wegmarkering gaat van een paar millimeter hoog). Ik was al uitgestapt en inspecteer mijn fiets. De plek waar de trapper mijn fiets geraakt heeft laat een doffe lichtgrijze streep zien. Het grijs is hetzelfde als die van opgeschuurd Twintex. De streep loopt schuin omhoog richting de punt van de neus. Daar ligt het plakband eraf welke over de grens van bovenkap/onderbak geplakt zit. Ook de bovenbak inspecteer ik op schade. Dat valt mee; het plakband is er met bruut geweld afgetrokken want de lak is meegekomen op de plek waar het tape zat. Gelukkig is er verder geen schade (ik ben bang dat een Quest of Mango er minder fraai vanaf gekomen was....). Ik kan geen barsten ontdekken, geen losgelaten kit tussen onderbak en bovenkap. Daarom besluit ik de puber nog even goed duidelijk te maken dat ik geen hommeles ga maken over 1 rolletje zwart tape en dat ze blij mag zijn dat er geen serieuze schade is aan m'n fiets van 8000 euro. Ook waarschuw ik haar dat ze me dit niet weer flikt omdat ik dan wel haar verzekering ga aanspreken en de politie er maar eens bij ga roepen. Vervolgens geef ik aan dat ik het best vind dat ze naar huis gaat.

Ik gok dat zij en haar vriendjes/vriendinnetjes die erbij waren, zo'n geintje ook niet snel meer uit zullen halen bij mij.

Thuis heb ik het plakband eraf getrokken en nieuw plakband erop geplakt. De beschadiging van schilfertjes lak die losgekomen waren, is niet meer te zien want dat zit netjes achter het plakband. De grijze streep op de onderbak heb ik weer voorzien van een beetje zwarte verf zoals bij de hele onderbak gebeurd is. Weg schade.

De dag erna reed ik 's morgens naar school. Vlak bij school moet ik rechtsaf slaan. Van links komen een stuk of 7 van onze leerlingen aanrijden die breeduit naast elkaar (ja, met alle 7) richting school gaan. Ook zij zien me aankomen maar lijken het niet nodig te vinden om voorrang te verlenen. Op school aangekomen heb ik die ook nog even de oortjes gewassen. Ik heb ze aangegeven dat ze dat eens met een vrachtwagen moeten proberen, of eigenlijk niet want afgelopen week stond er nog een bericht in de krant van een puber die het daadwerkelijk geflikt had de 'strijd' aan te gaan met een vrachtwagen en deze om begrijpelijke redenen 'verloren' had met als gevolg wat overnachtingen in het ziekenhuis. Deze knulletjes heb ik duidelijk gemaakt dat ook zij hun gedrag wat aanpassen omdat ik ze anders wat privé-lesjes verkeersregels ga geven.

Maar goed, zoals ik al zei: er mist een regel in de wet. Gezien het veelvuldige gedoogbeleid in Nederland zou aankaarten van zo'n nieuwe regel vast geen gek figuur slaan (nee, niet serieus bedoeld; lees er een ironisch toontje in)

1 opmerking:

Anoniem zei

Haha humor,

Op die leeftijd is de verkeerswet wel het laatste waarmee je je bezig wilt houden.