donderdag 11 januari 2007

Versatile en harde wind

Vandaag wordt stormachtige wind voorspeld. Toch ben ik gewoon met de Versatile naar het werk gegaan.

Ongeveer een week geleden was er ook een vrij harde wind. Niet dat ik het toen gemerkt heb. Marrianne en ik waren heel Zwolle afgestruind voor boodschappen. We waren met de Versatiles. Op een gegeven moment zagen we een fietser voor ons van de weg geblazen worden; hij kwam meer dan 30 centimeter de berm in. Het is dat ik dat gezien heb, anders had ik niet geweten dat het hard waaide. Zeker omdat ikzelf gewoon lekker relaxed met één hand aan het stuur zat en de andere hand rustend op m'n buik.

Met harde wind van opzij merk ik wel eens dat ik een beetje zijdelings gedrukt word maar in vergelijking met wat ik met de Alleweder meegemaakt heb, lijkt het alsof de Versatile vrij ongevoelig is voor zijwind. Misschien heb ik met de Alleweder met hardere wind gereden waardoor de Versatile minder gevoelig lijkt, misschien ís de Versatile daadwerkelijk minder zijwindgevoelig. Ik denk dat het laatste het geval is.

Slechts één keer heb ik wél echt effect van de wind gevoeld. Hierbij kwam de wind van linksachter. Ik moest hierbij een bocht naar links draaien (tegen de wind in dus) waarbij de weg naar links ook nog eens naar beneden afliep, de wind werd daar dus wat omhoog gestuwd. Dat was het enige moment dat ik echt gevoeld heb dat m'n fiets werd gegrepen door de wind; het scheelde niet veel of m'n wieltje werd opgetild.

Vanmorgen heb ik wederom met de fiets nagenoeg niets gevoeld. Goed, ik ging wel langzamer dan normaal maar ik heb geen vreemde stuurcorrecties moeten uitvoeren.

Het enige wat wel gebeurd is, is dat m'n dakje er bijna vandoor ging. Ondanks de estra strook klittenband van zo'n 10 centimeter lengte, kwam hij toch los. Het dakje draaide dwars ten opzichte van de fiets maar werd vervolgens door de wrijving tussen de buizen en het dakje zelf netjes bij de fiets gehouden. Ik ben snel gestopt, heb de klep een eindje open geslagen en kon met m'n ene arm gewoon onder de klep door het dakje weer op z'n plek brengen (ik ben benieuwd hoe dat gaat met Mango's en Quests die rondrijden met dit dakje, die rijden met alleen de originele 2 stukjes klittenband)

Ik denk dat ik nu toch echt het dakje maar eens onder handen moet nemen en klittenband moet aan gaan brengen zoals Flevobike me een keer heeft verteld. Dit is gewoon een stukje klittenband wat in het midden vastgemaakt is aan het dakje op de plek waar het buisje in het dakje zit. Op die manier heb je bij het buisje dus 2 uitstekende 'flapjes' klittenband. Ik ben ervan overtuigd dat dat goed zal blijven zitten. Helaas moet ik daarvoor wel het dakje gedeeltelijk lostornen. Maar goed, wat knutselwerk houdt je van de straat ;-)

Nu afwachten hoeveel wind er vanmiddag staat. Gelukkig heb ik dan grotendeels wind mee.

[update]

Kleine toevoeging aan m'n bericht.
Mijn fiets staat dwars op de wind geparkeerd. In lege toestand heeft de wind toch wel wat grip op de fiets. De achterkant van de fiets is een centimeter of 20 opzij gedrukt; de fiets wil de neus in de wind drukken blijkbaar.

Geen opmerkingen: