donderdag 18 januari 2007

1 Patatje oorlog en 1 Patatje drama

'Wat eten we vandaag?'
'Laten we patat eten, het is al vrij laat dus doen we wat gemakkelijks.'
'Is goed'
[vrouwlief wil dochter gereed maken om te vertrekken naar de winkel]
'Ik denk niet dat het verstandig is om met de kleine naar buiten te gaan; die waait compleet weg!'
[vrouwlief stemt daarmee in]
'Ga jij het even halen?'
'Natuurlijk', antwoord ik.

Met de goede ervaringen van vanmiddag maak ik me weinig zorgen. Ik stap in m'n fiets en vertrek naar de frietboer die 500 meter verderop zit.

Het gaat allemaal perfect, de wind is voelbaar maar er is niets aan de hand, goed, ik houd de klep wel vast omdat die de neiging heeft om open te vliegen maar verder niets aan de hand dus..... totdat.....

De laatste bocht naar links komt eraan, dan na een meter of 50 heb ik al de frietboer. Vlak voor die bocht kom ik achter een enorm gebouw vandaan. Grote hopen wind hebben zich daar verzameld en beramen een aanslag op mij en m'n gestroomlijnde fiets. Ze zijn met vélen en weten mijn mooie Versatile (met mij erin én de 24 kg aan stenen die ik als wapen tegen de wind heb meegenomen) toch eventjes leuk op te tillen en van het fietspad te smijten in de berm. De fiets ligt op z'n kant. De klep vliegt open en helemaal naar voren, verder dan hij eigenlijk zou mogen kunnen klappen.

Ik lig daar en maak een strijdplan. Zal ik de stenen hard naar de wind gooien? Eigenlijk te weinig stenen en teveel wind. Aanvallen heeft weinig zin, dan maar in de verdediging. Ik spring uit m'n fiets (lang leve de Versatile met z'n grote openslaande klep die daardoor een lekkere ruime instap heeft, deze keer nog groter dan normaal) en grijp hem direct beet om te voorkomen dat hij verder gedrukt wordt door de wind richting de sloot.

Ik probeer de klep dicht te slaan maar dat lukt niet, er is iets 'anders' aan de fiets. De plek waar de kap aan de fiets zelf vast zit, is met een buis waarom aangegrepen wordt. De kap kan daar draaien als er maar genoeg kracht op wordt uitgeoefend. De wind had dat blijkbaar.

Ik grijp naar mijn messenhoesje met daarin een bitsetje. De juiste bit druk ik in het sleutelgedeelte en schroef de bevestigingspunten wat losser. De klep wil nu wel dicht.

Met veel moeite krijg ik hem overeind. Snel draai ik hem (met veel moeite) met de kop in de wind. Ik gooi de stenen die uit de fiets gevallen zijn weer in de fiets.

Een vrouw komt eraan en ziet me martelen met m'n fiets. Ze biedt aan om te helpen. Ik dacht dat het wel lukte. De fiets druk ik zonder al teveel problemen tegen de wind in. Alleen moet de fiets weer terug in de luwte van het gebouw, dat gaat dus níet goed, ik draai de fiets wat bij en direct denkt de wind weer te kunnen gaan vliegeren met mijn fiets. De vrouw helpt mee m'n fiets op een veilige plek te krijgen.

Ik dank de vrouw en besluit het plan-patatje maar achterwege te laten en het plan aan te passen tot quiche die nog in de diepvries ligt. Ik loop naar huis met de fiets aan de hand.

Thuis aangekomen bekijk ik de schade. Een deuk in de kap; gewoon wat geknikt. Verder 2 scheuren op de plek waar het scharnier tegen de kap aan drukte. Daar zal ik dus wat materiaal in moeten lijmen/lassen.

Morgen maar eens goed bekijken hoe ik deze schade het beste kan oplossen.

Ben ik even blij dat we niet met de kleine op pad gegaan zijn, die hadden we net zo goed direct in de sloot kunnen gooien vermoed ik.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Wilfred,

Wat ontzettend sneu. Succes met de herstelwerkzaamheden en ik hoop dat hij dan weer als nieuw is.

Heb vanmiddag zelf 32 kilometer gefietst. Alles voor de wind dus geen problemen.

Vriendelijke groet,

Tom Hospes

WFvN zei

Als nieuw zal hij zeker niet worden. Daarvoor zal op z'n minst de middelste kap overnieuw gespoten moeten worden en in een ongunstiger geval de hele middelste klep vervangen worden.

Ik ga wat ABS oplossen en daarmee de beschadigde plek dicht plamuren. Dat betekent dat ik in ieder geval stukjes ongespoten klep over houd. Het gaat om kleine stukjes; ik neem het maar voor lief ALS dat lukt. Mocht dat niet lukken, dan zie ik wel weer verder.

Hans zei

Wat een pech! Kan je er nog wel "gewoon" mee naar je werk ?
Ben benieuwd naar je herstelwerk: waarin los je ABS eigenlijk op?

Groeten,
Hans

Wijnandt zei

Goedemorgen Wilfred,

Sneu dat het zo moest gebeuren! Terecht merkte Mick op dat je moedig bent. Dat kan ik van mijzelf niet nazeggen: 't spul is gisteren (donderdag dus) binnen gebleven. Hier in het Noorden heeft het flink gespookt. Vandaag is het veel rustiger en kan ik er vanmiddag weer even uit.

Succes met de reparatie, en voorzichtig met de maar al te vaak giftige en brandgevaarlijke oplosmiddelen!

Wijnandt.

WFvN zei

Welk oplosmiddel ik moet gebruiken, weet ik niet. Ik heb 3 oplosmiddelen die ik kan proberen:
Aceton
Chloroform
Tetrachloormethaan

In deze volgorde wil ik ze ook proberen in verband met gevaren van de stoffen.

Verder is mijn fiets gewoon te gebruiken. Mogelijk heb ik last van een beetje lekkage bij regen.

In wezen valt de beschadiging nog enorm mee. Je zal het blijven zien maar ik denk dat dit veel minder ernstig is dan een Quest of Mango die op z'n kant gaat. Dat materiaal krijgt bijvoorbeeld barsten in de coating of barst echt volledig. Met een beetje mazzel kan ik het af met alleen een beetje 'plamuren' op nog geen 5 vierkante centimeter in totaal.