vrijdag 19 januari 2007

Schade opnemen aan de kap

Vandaag de schade nog eens wat beter bekeken aan de kap.

Bij beide scharnieren is er een 'hap' uit de kap. Bij het linker scharnier is het een vrij 'nette' hap die eruit is, erg groot is de schade daar niet. Wel is er een lichte knik in de kap te zien, iets verder dan de rand.
Bij het rechter scharnier is de schade groter. De hap die daar uit de kap is, is groter en wat grillig. Verder is het ABS daar omhoog gekruld. Ook is er daar wat meer lak van het ABS gebrokkeld.

Hoe ik het moet repareren, weet ik nog niet. Zelf denk ik aan 'dichtplamuren' met opgelost ABS.
Ik heb 3 oplosmiddelen waarvan ik hoop dat er in ieder geval één geschikt is om ABS in op te lossen zodat ik daarmee aan de gang kan:
- Aceton
- Chloroform
- Tetrachloormethaan

Ik ga een telefoontje doen naar Flevobike met deze vraag en andere vragen in de hoop dat zij mij goede adviezen kunnen geven.

Foto's van de schade bij het linker scharnier:




Foto's van de schade bij het rechter scharnier:




[edit]

Ik heb zojuist gebeld met Flevobike. Ik hoefde maar weinig uit te leggen; ze waren al op de hoogte; ze hadden m'n verhaal op internet gelezen. Helaas hebben zij niet 1 van mijn genoemde oplosmiddelen gebruikt maar een spulletje met de naam Methylethylkatone, ook wel butanon of MEK (C4H8O). Dit oplosmiddel is ook wel te vinden in bijvoorbeeld PVC-lijm (weet Wikipedia me te vertellen).

Van het MEK heb ik begrepen dat ook ontvettend werkt. Van tetrachloormethaan weet ik dat het vetoplossend is. Vandaar dat ik daar toch eerst maar eens mee aan de gang ga.

[edit2]

Goed, Tetrachloormethaan meende ik te kennen als een goede oplosser..... tja, van vet maar voor kunststof dus echt niet, tenminste, niet voor ABS.
Chloroform en aceton doen het een stuk beter. Van die laatste 2 wordt het kunststof direct zacht terwijl tetrachloormethaan geen moer doet. Dus dat wordt gebruik maken van 1 van de andere 2. Ik heb potjes van beiden staan met stukjes ABS erin. Maar eens zien welke het vlotst werkt.

Geen opmerkingen: