vrijdag 19 januari 2007

Helder licht met groot licht

Ik kom met enige regelmaat in Spoolde een malloot tegen in een busje. Een korte beschrijving van Spoolde: een buitenafwijkje wat voorheen echt boeren gebied was (en ook nog wel is); dus nog wel veel weilanden, smalle bochtige wegen, niet super veel straatverlichting e.d.

Maar goed, 'busje' heeft doorgaans z'n dimlicht aan en ook z'n mistvoorlicht. Niet prettig om zo'n bak licht in je snuit te krijgen maar meestal kan ik er net 'langs' kijken zodat ik maar heel even geen f*ck zie. Gelukkig is z'n snelheid zeer fatsoenlijk, er is 30 toegestaan en harder dan dat rijdt hij ook zeker niet, ik zou eerder zeggen 25 dan 30 km/h

Vanmorgen vond hij het nodig om niet alleen mistvoorlicht/dimlicht te voeren maar om ook z'n grootlicht maar te ontsteken. Zodra hij om een bocht kwam en me recht in m'n snuit scheen, zag ik dus gewoon NIETS meer behavle zijn batterij lampen. Tja, wat doe je dan als fietser?
1) Je gaat de berm in (met risico een boom te rammen die vlak aan de kant van de weg staat of de sloot in te rijden)
2) Je zorgt ervoor dat hij JOU ook zéér goed ziet......

Ik heb gekozen voor 2. Ik ben gewoon midden op de weg stil gaan staan en heb maar even ijverig naar hem geseind met mijn 'seinlicht' (niet echt eerlijk..... 6W tegenover 200W aan licht). Boodschap kwam na enkele seconden over (tja, meer dan 30 meter rijden kon hij niet want dan zou hij over me heen rijden) want z'n grootlicht ging uit. Ik kon de berm weer zien en kon dus netjes naar de kant van de weg sturen.....

Geen opmerkingen: