dinsdag 9 januari 2007

Harde wind , Anti-Platt en spaakbreuk

Vanmorgen had ik de wind grotendeels van schuinvoor of rechtvoor, kortom: best stevig doortrappen dus. Het eerste stuk van de heenrit ging overigens wel vlot; er reed een snorfiets achter me die daar moest en zou blijven als het aan mij lag. En inderdaad, ik wist hem voor te blijven met veelal 30 of meer op de teller.

Teruggaande was de wind niet gaan liggen dus ging ik heerlijk vlot. Het stuk in en tussen Wezep/Hattemerbroek heb ik het asfalt genomen om daar met 40 tot 45 km/h te rijden. 's Zomers kan ik harder maar ik vond het nu mooi genoeg.

Over het antileklint:
Op de oliebollentocht heb ik ondanks het antileklint toch een lek gereden. De reden was niet dat de scherpe boosdoener door het antileklint prikte maar er langs. Het blauwe antileklint is eigenlijk wat aan de smalle kant voor een 40mm band. De blauwe versie moet ik vrij nauwkeurig op z'n plaats leggen om te voorkomen dat hij als een slang heen en weer slingert in de buitenband. Al vrij snel heb je dat de randen van het antileklint tot midden op het rijvlak komen; niet echt effectief dus. Ik heb daarom gisteren de bredere oranje versie besteld en vandaag kon ik die ophalen.

De oranje versie is voor 26" maar ook deze heb ik gewoon ingekort door ze even lang te maken als de blauwe die ik al in gebruik had.
Hopen dat ik nu echt lekvrij kan rijden.

Verder heb ik aan het linker voorwiel ook weer een gebroken spaak ontdekt. Het zal niet vreemd zijn als ik zeg dat het wéér een spaak was aan de binnenzijde van het wiel waarbij de spaak van buiten naar binnen door de flens gestoken is. De 5 eerder vervangen spaken zitten nog netjes op hun plek, dit was dus de 6e spaak. Nog 3 te gaan en ik heb ze allemaal gehad.
Het rechter wiel heeft geen last van dit euvel. Ik vermoed dat dit komt doordat een bocht naar links doorgaans een stuk ruimer genomen wordt waardoor de zijdelingse krachten op het rechter wiel mogelijk wat kleiner zijn dan die op het linker wiel.

Ochja, de nieuwe spaakspanner die ik een paar maanden geleden gekocht heb, bevalt uitstekend. Hij werkt niet echt snel omdat hij zéér precies om de nippel valt maar omdat hij zo precies past, zal ik vast niet meer last hebben van doldraaiende spaken.

Geen opmerkingen: