dinsdag 2 januari 2007

1e kilometer en gepland remlicht

Vandaag m'n eerste kilometer van 2007 gereden. Even een retourtje naar de winkel. Dat er nog maar vele mogen volgen dit jaar.

Verder kreeg ik vanavond een mailtje van een lezer van mijn weblog.
Ik ben ijverig bezig geweest met het verbeteren van ondermeer elektronica en verlichting op m'n Versatile. Op mijn to-do list staat nog altijd het aanbrengen van een remlichtfunctie. Ik had al wel wat ideeën maar nog niets wat me écht aanstond. Het voornaamste punt is het mechanische gedeelte waarbij een schakelaar omgezet wordt om het remlicht te laten branden.
Ik had in gedachten om op de schijf die de remkabels verbindt, te voorzien van een palletje en dat palletje te gebruiken om een schakelaar te bedienen. De ellende is alleen dat de remschijf wel aardig goed weggewerkt zit van vuil en water maar niet zodanig goed dat ik verwacht dat het jaren feilloos zal werken.

Gé B. stuurde me een mailtje met een zéér eenvoudige maar ook zéér efficiënte oplossing: gewoon een reedcontactje gebruiken en een magneetje. Die elektronica valt gewoon helemaal waterdicht en vuildicht te maken. Alleen zal ik dan de magneet op de juiste plek moeten plaatsen zodat het contact op het juiste moment wordt omgezet. Maar dat valt op verschillende simpele manieren op te lossen. Ik denk bijvoorbeeld aan een spaakmagneet die ik om een remkabel monteer (met schroefje dus ook nog verplaatsbaar)

Gé, dank voor je tip. Ik ga dit nog iets verder in m'n hoofd laten doorbroeien maar hier zie ik absoluut iets in.

Geen opmerkingen: