woensdag 21 december 2005

Plaquette

Toen ik vandaag naar huis reed van Wezep naar Zwolle, stonden er bij de kruising onder aan de IJsselbrug wat mannen met hekken; de weg was afgezet. Fietsers moesten linksaf slaan, en aan de andere kant van de weg de route vervolgen; 'spookrijden' aan de andere kant van het fietspad.

Toen ik bovenop de IJsselbrug was, zag ik aan de andere (afgezette) kant veel mensen staan. Eerst was ik bang dat er iets ernstigs gebeurd was maar al vrij bleek dat dat niet het geval was. Veel mensen in nette kleding; wat oudere mannen met baret op (veteranen?), fotografen e.d. hielden zich daar op.

Aan de andere kant van de IJsselbrug stond op de weg naar Spoolde ('mijn' weg) een politiewagen. De bijbehorende agenten stonden op het fietspad het fietsverkeer weer naar de andere kant van de weg te sturen. Ik zette mijn richtingaanwijzers aan naar links ten teken dat ik Spoolde in wilde; ik had het vermoeden dat de afzetting verder niets met Spoolde te maken had. Echter bleef de agent naar (voor mij) rechts wijzen, naar de andere kant van de weg. Ik volg hem op en steek de eerste rijbaan over. Ik kom stil te staan op de vluchtheuvel tussen de 2 rijbanen in want er komt verkeer aan waar ik op moet wachten. Een agent staat bij m'n fiets terwijl ik wacht, hij geeft met de vlakke hand 2 klapjes op m'n fiets met commentaar 'Mooi karregien!'. Ik bedank hem voor het compliment. Maar ik snap nog niet helemaal waarom ik nou niet gewoon linksaf mocht slaan en vroeg het aan die agent: "Is Spoolde ook afgezet? Want ik wil de andere kant op!" De agent antwoord van niet. Hij had blijkbaar m'n richtingaanwijzers niet gezien. Verder vroeg ik hem wat er aan de hand was. Hij vertelde dat er een plaquette werd opgehangen.
Snel zoekwerk op een Zwolse weblog levert dit bericht op:
Plaquette ter nagedachtenis aan hongerwinter
Op de Oude IJsselbrug wordt woensdag 21 december 2005 een plaquette onthuld ter nagedachtenis aan de Tweede Wereldoorlog. Gedurende de hongerwinter van 1944-1945 werd de brug gebruikt door mensen die probeerden voedsel te halen.

Wegens drukte was keren niet echt handig, ik ben dus gewoon verder overgestoken om vervolgens iets verder rechtsaf te slaan en onder de IJsselbrug door te rijden.

1 opmerking:

Anoniem zei

>Snel zoekwerk op een Zwolse weblog >levert dit bericht op:

Dit bericht ook gelezen? Staat een bekende ligfietser op:
http://zwolle.web-log.nl/log/4402417

Wim