woensdag 14 december 2005

Lek nummer 5

Vanmorgen was het wéér raak.
Met 3355 kilometer op de teller heb ik m'n 5e lek al te pakken. M'n fiets begon vanmorgen erg zwaar te rijden. Even wat met het stuur spelen en het was duidelijk: zwabberig en traag reageren op een stuuruitslag betekent een lekke band. Gelukkig kon ik nog nét lang genoeg doorrijden tot ik onder een lantarenpaal stond. Ik heb wel een 'looplicht' in m'n fiets maar licht van een lantarenpaal is toch wel prettiger. De hieldraad van de Monte Carlo's werkt keer op keer niet mee. Ik heb vanmorgen niet de tijd genomen om de band tot ongeveer 10 bar op te pompen; dat doe ik vanmiddag wel. Maar het was dus wel wat hobbelig rijden. In 2006 komt de Perfect Moiree op de markt; de opvolger van de MC. Ik ben benieuwd hoe dat bandje is. Tegen die tijd zijn mijn MC's wel aan vervanging toe denk ik.

Ik ben nog altijd enorm blij met de tip van andere rijders om gewoon een complete binnenband en buitenband in je fiets te drukken. Dat scheelt toch wel wat tijd. Gewoon lekke binnenband en buitenband eraf, goede binnen-en-buitenband er weer op leggen en thuis, bij voldoende licht en waar het helemaal droog is, het lek en de veroorzaker zoeken en dan plakken.

Maar ik heb tot dusver niet echt veel geluk als het gaat om lekvrij rijden. Ik heb nu ongeveer 28000 ligfietskilometers achter de rug waarvan dus 3355 met de Versatile. De overige _ongeveer_ 25000 kilometer heb ik 5x lek gehad, dat was dus 1x per 5000 kilometer ongeveer. Met de Versatile kom ik daar ruimschoots overheen. Maar ach, het is het einde van de wereld niet.

Samenvatting van lekken met de Versatile:
  • 1x Stootlek (snakebite)
  • 2x Lek door een spaak die in de binnenband zat te prikken
  • 2x normaal lek

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Vervelend een lekke band, ik had er zaterdag een zachtloper ongeveer een kilometer voor dat ik thuis was. Wat moet je dan zwoegen. Bram die ook mee was had eerder een lekke band. Gelukkig had ie Primo's er onder. We waren met z'n vieren. Bert rukt met blote handen de buitenband er af. Henk kwam al aan zetten met de pomp en voordat Bram het goed doorhad stond z'n Alleweder al weer rechtop.

Scholten heeft trouwens nog 30 mc's dus je kunt nog even voort. Ik stap ook over van mc naar primo. Geen gedoe meer met het hieldraad.

Wim

Anoniem zei

V026 has just 1 flat tire in 3300 km. Schwalbe Marathon 40-406 on the front wheels plus extra kevlar
lining between outer and inner
banden, Marathon Plus 47-406 on the rear wheel. Works perfectly well.Next year in the spring/summer
I will test Schwalbe Marathon race
(40-406).
Marco

WFvN zei

Hello Marco,

I didn't think a Marathon would fit on the front wheels. A while ago, I tried bigger tires on the front-wheels but the ones I tried, didn't fit. Perhaps I should concider trying the Marathon with the additional kevlar lining.

For now I'll just keep on driving with the MC's till they're worn-out

Hans zei

De twee lekke banden die veroorzaakt zijn door prikkende spaken mag je eigenlijk wel weglaten uit je statistiek, vind ik. Zelfs de snakebite is een speciaal geval. Dan blijven er twee echte "onderweg"lekken over en dat is toch niet zoveel, op 3355 km ?
Zelf heb ik net mijn tweede lekke band gehad, na ongeveer 1400 km. Op mijn Wizard heeft het ongeveer 21000 km geduurd voor ik het eerste "onderweg" lek tegenkwam.
Groeten,
Hans.

WFvN zei

Die spaken is inderdaad een apart geval. Irritant, dat wel maar niet echt gebruikelijk inderdaad. Die snakebite vond ik helemaal vreemd omdat ik die niet eens opgemerkt heb; dat zou toch wel moeten met MC's op 5 à 6 bar.
Maar inderdaad, in wezen 2 a 3 normale lekken deze 3300 kilometer. Dus 1 elke 1100 a 1600 kilometer. Dat valt inderdaad nog wel mee.