woensdag 28 december 2005

Oliebollentocht 2005

Vanmorgen ben ik vrij vroeg opgestaan. Ik heb de spullen bij elkaar gepakt die ik mee wilde nemen, de fiets op de aanhangwagen gezet e.d. Om 8.30h ben ik vertrokken. Helaas merkte ik direct na instappen in de auto een nadeel van de auto waar ik nog maar weinig last van heb sinds ik fiets: ramen met ijs. Dus eerst uitstappen, ramen van ijs ontdoen en daarna echt vertrekken.
Na ruim een uur kwam ik zonder problemen aan op de plaats van bestemming: Wageningen; van hieruit werd de tocht gereden.

Ik heb de fiets van de aanhangwagen afgehaald; een behulpzame Duitse velomobilist bood me aan om te helpen bij het tillen van de fiets. De hulp heb ik met dank aangenomen. De fietsen werden bij elkaar geplaatst; een mooi gezicht zoveel (stuk of 60?) velomobielen bij elkaar.


Binnen werden we opgewacht met warme koffie, thee en warme chocolademelk. Een warme drank was welkom want het was koud vandaag; een mooie maar koude dag want de temperatuur lag onder het vriespunt als ik berichten mag geloven. Ik werd al vrij snel voorgesteld aan wat nieuwe gezichten onder de Belgische rijders. Wouter Delanote kende ik al maar nu heb ik ook IRL kennis gemaakt met Koen van den Bergh, Johan Clerx, Daniƫl Dewaele en Philippe van Daele.

Om iets over 11.00h vertrokken we. Toen ik nog binnen was, hoorde ik het alarm van m'n fiets loeien. Buiten aangekomen bleek dat de Belgen zin hadden in een portie 'WFvN plagen'. Op de zijkant van m'n fiets was aan de ene kant 'Mango' geschreven in het stof op de kap en aan de andere kant 'Quest'. Raar volk, die Belgen; ze hebben nog niet het verschil door tussen Quest, Mango en Versatile ;-)

De tocht ging van start. Na niet zo gek veel kilometers fietsen kwamen we bij een pont aan. We konden met z'n allen tegelijk op de pont.


Halverwege de tocht hebben we een pauze gehouden met drinken en een lekkernij. Dit was bij fietsmuseum Velorama. Binnen hebben we de gelegenheid om de diversiteit aan oude fietsen te bekijken. Fraaie fietsen van hout; zelfs de velgen, bruut grote kettingen, fietsen met enorm grote wielen en nog veel meer. Ook de 'Velocar' stond er; de eerste (?) 'ligfiets'.


Kees van Malssen vroeg me of we een gedeelte van de rit van fiets konden wisselen. Ik vond dat best. De uitvoer van dit plan volgde bij de 2e keer dat we een pont namen. We stapten in de fiets van de ander om even te kijken waar de knopjes, hendels e.d. zitten. Kees kon eerst de versnellingen niet vinden. Maar de gripshift van de Rohloff was snel aangewezen. Ik had minder problemen met het vinden van de boel; ik had de Quest van Paulus ook al eens vooruit getrapt. Ik zat wel direct met m'n schoenneuzen tegen de bovenkant van de Quest toen ik inklikte om te proberen. Gelukkig was dat met trappen niet het geval. Kees heeft iets langere benen dan ik; ik moest dus lichtelijk onderuit hangen terwijl Kees met iets gebogen benen moest fietsen. Maar het verschil was niet zodanig dat het problemen opleverde. Het gedeelte dat we in elkaars fiets gereden hebben, was niet zo heel erg lang; een paar kilometer. De snelheid van de Quest is direct duidelijk; echt voelbaar vlotter. De draaicirkel is niet echt een punt; je moet er gewoon rekening mee houden. Maar toen ik de Koewest (KoeQuest) bij aankomst naast een andere velomobiel wilde parkeren, had ik m'n ruim ingezette bocht toch te klein genomen waardoor ik toch nog moest steken. Bij het uitstappen haakte ik links en rechts met de attributen aan m'n riem onder de rand van de Quest; dat ben ik met de Versatile niet gewend. Beiden waren we er duidelijk over: we hebben de juiste velomobiel gekozen. De Quest is echt meer een fiets voor langere afstanden (zoals Kees die rijdt) terwijl de Versatile dan minder tot z'n recht komt; ik vind de Versatile meer een 'stadsfiets'.

Na aankomst konden we genieten van oliebollen en snert (voor de Belgische lezer: erwtensoep; Wouter vroeg me wat 'snert' was dus even een vertaling erbij). Onder het genot van de soep en de oliebollen hebben diverse mensen weer flink wat ervaringen met elkaar gedeeld.

Ik heb het enorm naar m'n zin gehad. Een geslaagde dag wat mij betreft. Complimentjes voor de organisatie.


[edit]

Meer plekken met foto's en verhalen:

http://spaces.msn.com/members/johanligfietswebsite/
http://www.xs4all.nl/~laribij/page4/page4.html
http://www.oliebollentocht.fotopic.net/c808604.html
http://roodpetje.nl/index.php?itemid=1722
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/17392
Ook in de Gelderlander stond een stukje: http://angel.regioportals.nl/gelderlander/e-paper/ Dan links kiezen: Donderdag 29 december-Nijmegen-Streek
http://quest.ligfries.com/ Klikken op 'fotoos'
http://community.webshots.com/album/536493038yzOKoy

Geen opmerkingen: