vrijdag 9 december 2005

Eindelijk weer fietsen

Hoewel ik nog niet weer helemaal fit ben (wat wil je, een week lang weinig gegeten, slecht geslapen, koorts gehad, zeker 2 kg lichter geworden etc.) ben ik vandaag weer gaan werken. Dat thuis zitten vind ik maar niks. Maar goed, nog wat licht in het hoofd en een vermoedelijk slechte conditie hebben me er niet van weerhouden. Licht in het hoofd boeit niet; m'n reactievermogen is niet helemaal op-en-top maar met de fiets (zelfs met een velomobiel) maakt dat minder uit dan met de auto. Dat ik nog wat wiebelig ben is ook geen punt; drie wielen zullen me zeker rechtop houden.

Het was vanmorgen vrij fris. Omdat ik nog niet helemaal fit ben, heb ik toch maar wat meer kleding aan m'n bovenlichaam gedaan dan allen een loopshirt. Een dunne fleecetrui en een kol moest wel voldoende zijn. Verder bril op, pet op, muts erover en fietsen maar. Na 2 kilometer bleek weer dat een velomobiel toch wel aangenaam warm is. Wellicht iets te warm voor de hoeveelheid kleding die ik aan had. Maar ik ben gewoon doorgefietst.

De fiets leek heerlijk licht en stil te rijden. Geen bezwaar van mijn kant uiteraard ;-)

Op het werk aangekomen gaf m'n snelheidsmeter een 'daverend' gemiddelde aan van 22,5 km/h.
Teruggaande heb ik nog een paar kilogram papier mee gehad naar huis toe. Na een kilometer of wat rijden haal ik een jonge knul in. Niet bewust van m'n snelheid rijd ik gewoon lekker door. In m'n achteruitkijkspiegels zie ik dat de knul pal achter me rijdt; aan z'n rijgedrag te zien is hij actief bezig om me bij te houden. Ik kijk op m'n teller en zie dat ik ondanks m'n beroerde conditie en extra lading toch nog 29,5 km/h op de teller heb staan. Ik fiets gewoon door. Na 100 meter zakt de knul toch ineens weg; nog eens honderd meter fietsen en hij begint aardig klein te worden aan de horizon achter me.

Thuis aangekomen heb ik nog maar eens m'n gemiddelde snelheid bekeken. Nog steeds niet geweldig maar vandaag heb ik toch m'n gemiddelde snelheid wat omhoog geschroefd naar 23 km/h. Nu weer bouwen aan meer. Eerst maar weer een tijdje goed eten en slapen om weer wat reserves op te bouwen.

2 opmerkingen:

Bruno Van den Bussche zei

Hoi Wilfred,
veel beterschap gewenst!
Ik heb ook wat last van mijn achterste veerpoot. Niks vering meer. Ik heb hem wat ingedraaid, maar geen beterschap. Door de koude is de olie wellicht verhard?

Groetjes, Bruno.

WFvN zei

Ha Bruno,

Met lage temperaturen worden olieën en vetten dikker/harder. Dus ja, dat zou een oorzaak kunnen zijn voor zover ik het in kan schatten. Je zou kunnen proberen je fiets op temperatuur te laten komen door hem een flinke tijd ergens 'binnen' te zetten waarbij de temperatuur wat aangenamer is. Eens zien of hij dan wel weer normaal veert. Zo ja, dan zal het vast het vet zijn. Zo nee, dan zal je verder moeten zoeken. Je zou dan de vetnippel van de veerpoot af kunnen draaien. Stelt geen bal voor. Even in het gat kijken of je ook vet ziet zitten (ik denk het wel omdat jouw fiets al een servicebeurt achter de rug heeft; in mijn geval zat er dus helemaal géén vet in). Mocht er geen vet in zitten dan is het een kwestie van flink vol pompen.

Het vet wat ik in m'n veerpoten gespoten heb is kogellagervet; dat is niet echt dik te noemen, ook niet bij lage temperaturen. Het is gelig van kleur en wat glazig (aardig 'transparant').

Nog verstandiger is het denk ik om gewoon Flevobike even op te bellen (in mijn geval is dat Tempelman omdat ik mijn fiets via hun gekregen heb)

Succes met je vering.