vrijdag 23 december 2005

Oprolwurgkoordjes voor honden

Die oprolwurgkoordjes voor honden zouden ze moeten verbieden. Redelijk vaak zie ik dat die dingen op een zodanige manier gebuikt worden dat ze andere mensen behoorlijk hinderen. Een paar mensen lijken verder weinig waarde te hechten aan hun hond; ze gaan soms op totaal ongeïnteresseerde manier om met die beesten.

Vanmorgen reed ik naar het werk. Ik reed op het fietspad. Het fietspad is op die plek van de rijbaan gescheiden door een strook bestrating die breed genoeg is om auto's op te parkeren. Bewoners aan die weg doen dat dan ook vrij massaal. Weinig mis mee wat mij betreft. Alleen was er vanmorgen een man bezig met het linker achterlicht van z'n geparkeerde camper. Moet hij helemaal zelf weten. Ik vond het alleen minder geslaagd dat hij ook een aangelijijijijijijijnde hond had; aan zo'n oprolwurgkoord. De lijn was voor een flink stuk uitgerold. Het koord liep langs de achterkant van de camper en vervolgens over het fietspad; aan de rechter kant van het fietspad stond de worst op poten die ook wat teveel vel leek te hebben, op de stoep. Herhaaldelijk en langdurig inrammen van de claxon was niet voldoende om het oude heerschap duidelijk te maken dat er 'iets' niet in de haak was. Pas toen ik helemaal tot stilstand was gekomen pal voor het koord, had de man pas wat in de gaten. Ik wijs de man erop dat z'n hond aan de andere kant van het fietspad loopt [hint hint] maar de man reageert alleen met een schaapachtig 'Bedankt'. Was het donker geweest en had ik m'n kar er niet achter gehad en was ik met m'n gebruikelijke gangetje van 30 km/h aangekomen, dan had meneer nu een hondrollade gehad.
Het gaat nog een keer verkeerd vermoed ik; dit is niet de eerste keer dat me zoiets gebeurt.

Verder snap ik ook andere mensen niet; een eindje terug heb je een vergelijkbare situatie: autorijbaan - 'parkeerstrook' - fietspad. Rechts van het fietspad zit een tuincentrum. Erg vaak staan auto's óp het fietspad om ingeladen te worden. Een normale fiets komt dan niet meer langs de auto's heen zonder het fietspad te verlaten. Over de parkeerstrook (die leeg is; de auto had daar makkelijk kunnen staan dus) is nog wel ruimte maar met nat weer is het niet aan te raden om als fietser daarover te gaan rijden; de kans op onderuit glijden is groot. Waarom zijn die mensen nou te beroerd om 3 stappen -ja, 3 stappen- extra te zetten om bij hun auto te komen?

Geen opmerkingen: