zaterdag 1 oktober 2005

Sky Mounti

Op de ligfiets-mailinglist komen weer fraaie verhalen van de mensen die naar de velomobielenbijeenkomst in Giessen (Duitsland) geweest zijn. Verhalen over klimmen, afzien en genieten van enorm snelle afdalingen van soms wel 100 km/h. Ik zou daar dolgraag eens aan meedoen.

Maar ik zit met m'n Versatile. Onder de velomobielen zeker niet de lichtste met z'n 40 kilogram. Mijne zal nog een tikkie zwaarder zijn (toch maar eens wegen) door de elektronica die ik heb aangebracht. Om de Versatile dan een 'berggeit' onder de velomobielen te noemen lijkt me niet juist. Ook is het niet het grootste racewonder. Traag is hij niet maar zeker niet de snelste. Deze bak is gewoon gebouwd op luxe en comfort (comfort is een enorm breed begrip; voor de één is dat snelheid, voor de ander bagageruimte, weer een ander een spanzitting en weer een ander........)
Maar géén snelheidsmonster en ook géén berggeit. Zet mij daarin; een persoon die veel vlak rijdt en dan hoofdzakelijk kleine afstanden; en wat vraagtekens komen naar boven of ik zo'n tocht aankan.
Kilometers maken gaat op zich wel aardig. 100 Kilometer is geen probleem meer (bij overwegend vlakke route). Ik denk dat 200 op een dag ook wel moet lukken. Dan hellingen. De Lemelerberg kom ik in ieder geval omhoog. Maar welk hellingspercentage deze heeft, weet ik niet. Maar in Giessen heeft men een helling van 21% voor de kiezen gehad. Enorm heftig dus. Zou ik daar omhoog komen?
Ik heb vandaag een Sky Mounti gekocht. Deze heb ik gewoon met klittenband tegen de binnenkant van het deksel geplakt.
Hier in het winkelcentrum hebben we een ondergrondse parkeergarage met vrij stijle hellingen bij de in/uitgangen. Het percentage ervan wist ik niet. Dus heb ik de proef op de som genomen en ben de garage binnengereden. De meter gaf bij binnenrijden 21% aan. Bij het uitrijden ook zoiets. Zowel bij binnenrijden als bij uitrijden ben ik stil gaan staan bij het begin van de helling om goed te kunnen meten. Bij het uitrijden kwam ik toch zonder al teveel problemen op gang. Omhoog komen met een percentage van 21% gaat dus met het verzet wat ik in m'n Versatile heb zitten, zelfs vanuit stilstand. Alleen hoelang ik zo'n klim kan volhouden, weet ik niet.

Geen opmerkingen: