maandag 3 oktober 2005

Klimmen

Bij wijze van 'proef' heb ik vandaag een ommetje gemaakt. Op maandag middag ben ik lekker op tijd vrij. Afgelopen week heb ik van Wim G. de tip gekregen om ter 'voorbereiding' wat 'klimoefeningen' te doen. Hij tipte me op het 'rondje Knobbel'. Ik heb dat rondje niet gereden maar wel een gedeelte ervan.

Vanuit Wezep ben ik eerst via de Stationsweg omhoog gereden. Vervolgens rechtsaf geslagen, de 'Nieuwe Zuidweg' op. Tjonge, wat een mooi gebied en wat rijdt die weg heerlijk. Veelal haal ik snelheden van 40 km/h. Aan het einde van de Nieuwe Zuidweg is het een flink eind afdalen. Flink doortrappen en m'n teller komt op 55 km/h uit.
Aan het einde van de Nieuwe Zuidweg kom ik onderaan 'De Knobbel' uit aan de kant van Heerde. Vandaaruit ben ik omhoog gereden en aan de andere kant eraf. Tjonge, wat een heerlijk lange helling is dat. Zonder moeite zet ik de teller op 66,6 km/h. Wel merk ik dat ik niet zo gek veel speling meer heb in m'n verzet om mee te trappen. Maar goed, hoe vaak komt het voor dat ik zulke snelheden haal?
In plaats van door te rijden en via de Zuiderzeestraatweg terug te rijden, ben ik rechtsomkeert gegaan en weer de Knobbel opgereden. Toen ik even onderweg was op de terugweg tegen de Knobbel op, gaf mijn kilometerteller een gemiddelde van 28,1 km/h aan, gerekend vanaf m'n werk in Wezep. Niet slecht. Helaas blijft het niet zo mooi.
Bovenop de Knobbel voor het PMT heb ik even een paar slokken cola genomen en ben toen naar beneden gegaan. Zodra ik 45 km/h rijd, stop ik met trappen; eens zien wat m'n Versatile doet. Hij blijft versnellen en komt op ruim 52 km/h uit. Helaas moet ik remmen want de afslag die ik wil nemen komt eraan.

Onderaan sla ik linksaf weer de Nieuwe Zuidweg op. Waar ik heengaande met 54 naar beneden jakkerde, moest ik nu genoegen nemen met een lagere snelheid. Maar eenmaal bovenop was het weer gassen naar beneden toe. Weer snelheden variërend van 40 tot 50 km/h tot aan de Schaapskooi, daar ging het weer even merkbaar omhoog. Ik rijd door tot ik weer bij de Stationsweg ben. Ik sla linksaf richting Wezep.
Op een gegeven moment kom ik bij de Wapenveldseweg uit. Ik bedacht me ineens dat 'men' bij Sikkens mij de gelegenheid heeft gegeven om stalen van de Special Effect lijn te bekijken en fotograferen. Ik besluit rechtsaf te slaan richting Wapenveld in plaats van via Wezep naar Zwolle te rijden. Helaas bekruipt mij snel een naar gevoel als ik de Wapenveldseweg ben ingeslagen: "Is dit niet die 'gedeeltelijk onverharde' weg die we (Marrianne en ik) een jaar of 3 geleden gereden hebben, midden in de nacht in de stromende regen?" Als ik eraan terugdenk.... brrrr.... 'gedeeltelijk onverhard' noemen ze dat.... achtergebleven gebied.... De voorstelling die ik er destijds bij had was 'dikke stenen met zand ertussen'. Echter bleek het gewoon mul zand te zijn.... en niet even, nee een kilometer of 1,5. Toen was het dikke ellende om erdoor te komen; dat was duwen want trappend kwam ik niet vooruit. Nu hetzelfde verhaal. Enig verschil is wel dat het nu droog was en overdag. Maar ook vandaag heb ik weer een aantal keren m'n fiets moeten duwen.
Aan het einde van de Wapenveldseweg sla ik linksaf en rijd door tot ik bij een rotonde kom die rechtsaf 'Wapenveld' aangeeft. Ik sla af en ga al vrij snel links om direct rechtsaf te gaan, het terrein van Akzo/Sikkens op. Ik laat het resultaat zien aan de persoon die me destijds de stalen heeft getoond. Hij vind het een fraai geheel om te zien.

Vanaf Sikkens ben ik richting Hattem gereden. Voor mij zie ik een vlotte fietser. Mountainbike of racefiets, ik kon het niet zien, wel zag ik dat hij flink de sokken erin had. Eindelijk eens iemand om eens flink op te RISsen. Ik zet de achtervolging in en merk al snel dat ik in ieder geval boven de 35 km/h moet rijden om zichtbaar in te lopen. Halverwege Wapenveld/Hattem haal ik hem in. Dat laat hij niet op zich zitten en zet de achtervolging in. Ik blijf het tempo aanhouden waarmee ik hem ingehaald heb; zo'n 37 a 38 km/h. Ergens vlak voor Hattem raak ik hem kwijt. Bij Hattem loopt het wat omhoog, het asfalt gaat over in tegelpad én het is er minder overzichtelijk door auto's die gedeeltelijk op het fietspad geparkeerd staan. Ik doe het daarom wat rustiger aan. Ik ga verder met 27 km/h. Na enige tijd zie ik de mountainbiker weer in m'n achteruitkijkspiegels. Hij sluit weer achter mij aan. We rijden verder. Op een gegeven moment maakt de weg een bocht naar links waar ik ook weer asfalt onder de wielen krijg en waar het wegdek weer vlak wordt. Ik heb dus weer gelegenheid om tempo te maken. Ik ga weer versnellen. We steken de weg over waarna we omlaag rijden, de dijk af. Ik blijf versnellen en kom uit op 40 km/h. Ik houd dat een tijdje vol. De mountainbiker probeert me bij te houden maar moet toch een tweede keer het onderspit delven. Op een gegeven moment gaat de weg weer wat omhoog. Ik had verwacht daar de mountainbiker weer achter me te krijgen maar niets is minder waar. M'n afstand tot hem wordt groter. De weg gaat weer omlaag en een eind verder weer omhoog; het spoor over. Dan weer omlaag om uiteindelijk lichtelijk omhoog te lopen. Ik kom onderaan de oude IJsselbrug uit. Ik sta te wachten voor het verkeerslicht. Op het knoppie drukken hoeft niet; m'n Versatile wordt netjes geregistreerd. Het wachten duurt lang; de mountainbiker is inmiddels ook aangekomen en stelt zich ook op bij het verkeerslicht. Het licht springt op groen; teken om weer aan te zetten. We trekken beiden op. Duidelijk is weer dat hij tegen de helling op in het voordeel is. Hij komt even naast me rijden en zegt grappend: "Er zit toch zeker geen motor in he?" Ik zeg hem de waarheid. Hij trapt hem aan tot 31 km/h de brug op. Ik probeer achter hem te blijven; dat lukt. Eenmaal over het hoogste punt heen gaat hij nog wat harder rijden. Geen probleem voor mij om hem bij te houden maar helaas is de lol al snel afgelopen; ik 'moet' linksaf terwjil hij rechtdoor rijdt. Naja, toch een flink aantal kilometers heerlijk elkaar zitten opjagen.

Thuis aangekomen geeft m'n teller 50 km aan, gerekend vanaf m'n werk. Dus vandaag heb ik 62 km gefietst. De gemiddelde snelheid over de 50 km is 25,9 km/h. Kan altijd beter maar ik ben niet ontevreden. Ik ben niet gewend om veel heuvelachtig gebied te rijden. Daarbij heb ik een zware fiets waar ik ook nog eens m'n schoolspullen en een reserve T-shirt, een trui en een overhemd en nog een halve liter cola extra in gedrukt heb.
Heerlijk tochtje; mooie omgeving en mooi weer.

[edit]

Even een toevoeging. Het kopje van deze tekst heet 'klimmen' maar ik doe maar weinig vermelding over het klimmen zelf.

Allereerst de Stationsweg omhoog. Die heb ik al vaker genomen (7 september 2005; zonder vermelding van 'Stationsweg' overigens). Het is afwisselend vlak, soms zelfs dalend, soms licht stijgend en soms wat sterker stijgend. Echter geen echt heftige dingen. Alleen het begin is even wat steiler en even wat langer. Maar dat valt goed te doen.
De Dellen gaat ook afwisselend op en af. Wederom geen echte klimmen maar redelijk wat vals-plat. Dan de Knobbel. Die ben ik dus eerst vanaf de kant van Heerde omhoog gereden. Zodra je van de Dellen komt, zit je al een aardig eindje op de helling, een flink stuk klimmen heb ik dus overgeslagen. De klim is aan deze kant steiler dan aan de kant van 't Harde. Hier omhoog rijden ging best goed. Tja, 20 km/h red ik niet maar ik kon op kadans omhoog rijden in plaats van dat ik moest stampen in de laagste versnelling. Bij de terugweg vanaf de kant van 't Harde is de helling wat vlakker maar wel aanzienlijk langer. Maar ook hier kon ik goed omhoog komen.
De Dellen begint met een flink eind vals plat omhoog. Ook daar gaat het vrij vlot.
Mijn verzet van 42 (voorblad) - 17 (eerste tussenblad) - 32 (tweede tussenblad) - 18 (achterblad) bevalt goed.

Geen opmerkingen: