vrijdag 21 oktober 2005

Remkabel

Bij het starten van deze weblog was ik van plan om alle belevenissen met m'n Versatile te plaatsen. Ook probleempjes waar ik tegenaan gelopen ben heb ik gemeld. Ik was niet van plan om euvels die andere mensen meemaken te melden tenzij ik het zelf ook gemerkt heb. Dit was mijn voornemen omdat ikzélf exact wil weten waar ik het over heb; verhalen 'ik heb gehoord dat.....' tracht ik toch zoveel mogelijk te vermijden om geen westernverhalen de wereld in te helpen. Het doel van mijn weblog is daarmee ook absoluut niet om de Versatile af te kraken (dat ben ik ook nog steeds echt niet van plan want ik ben dol op m'n fiets!), toch wil ik nu even afwijken van mijn voornemens.

In Amerika rijden minimaal 2 Versatiles rond. Op de velomobielen mailinglist van de IHPVA kwam ik dit bericht tegen:

Hello the list. This does not affect many of us, but it seemed theproper place to share an issue that I have had with my Versatile:brake cable failure.

Now at about 6,000 km I have had to replace both the left and rightbrake cables for failure near the lever end. The cables have frayed,and in one case suddenly parted. Fortunately the brake lever system isredundant and works fine with only one lever, but I mention this sothat you will notice any deviation from how intact cables feel andinspect and repair any defects before you are at risk.


Het gaat hier over remkabels. Ik denk dat niemand graag zonder remmen komt te zitten. Nu heeft de Versatile het mooie systeem dat je 2 remhendels heb die je elk afzonderlijk kan gebruiken om beide voorwielen aan te sturen, daarmee loop je met een gebroken remkabel (aan een remhendel) minder gevaar dan bij veel andere velomobielen. Maar 'voorkomen is beter dan genezen'.

Bovenstaand euvel heb ik nog niet eerder gehoord. Wellicht dat er wel iemand geweest is die het ook al eens meegemaakt heeft, maar niet bij mijn weten. De kans bestaat dan ook dat bovenstaand verhaal een uitzondering is. Er rijden nog niet zo gek veel Versatiles rond maar er een redelijk aandeel heeft al heel wat meer kilometers gereden dan de 6000 kilometer uit bovenstaand verhaal. Maar uitzondering of niet, ik vind dit punt wel zodanig van belang dat ik dit stukje wil delen met andere Versatile-rijdende lezers van mijn weblog.
Ikzelf heb nu bijna 2300 kilometer op de teller; nog lang geen 6000 kilometer dus. Ik heb zelf nog niets aan de remkabels gemerkt. Mocht ikzelf ook tegen dit euvel aanlopen, dan zal ik dit uiteraard melden.

Tot die tijd is mijn advies: maak je geen zorgen; het kan een éénmalig iets zijn maar houd het in je achterhoofd, mocht je wat vreemde dingen opmerken bij het remmen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

[edit]
Inmiddels heb ik van een tweede geval gehoord. Een test-Versatile heeft ook al eens zo'n gebroken remkabel gehad.
Het probleem lijkt het volgende te zijn:
Aan de remkabel zit een bolletje; bekend bij fietsers die zelf hun kabels vervangen. Dit bolletje schijnt soms niet te kunnen draaien in de remhendel waardoor de kabel gaat knikken, daar waar hij uit het bolletje komt. Metaalmoeheid is dan een logisch gevolg met breuk als daarop komend gevolg.

Ik ga dit deze week controleren bij onze Versatiles.

1 opmerking:

Hans zei

Wilfred, het remkabelprobleem dat Bas noemt was bij mijn Versatile. Alleen had ik er nog maar 600 km mee gereden. Ik heb geprobeerd te kijken naar de bevestiging van de kabel aan de remhandel, maar dat is niet zo simpel vanwege de bedrading van de schakelaars. Als jij een goed idee hebt hoor ik het graag !
Groeten, Hans.