maandag 31 oktober 2005

Cateye Astrale 8 maakt plaats voor Sigma BC1600

Vandaag heb ik de Cateye Astrale 8 uit m'n Versatile verwijderd en daarvoor een Sigma BC1600 in de plaats gezet. Mijn kilometerteller is nu tenminste weer helemaal in orde en up-to-distance.
De dag dat ik m'n Versatile opgehaald heb uit Dronten, heb ik 32 kilometer gereden. Deze kilometers zijn verloren gegaan toen ik de wielomtrek goed in wilde stellen. Gisteren heeft de teller ook 13 kilometer gemist doordat hij dienst weigerde.
De exacte oorzaak is me niet helemaal bekend. Duidelijk is dat zowel de cadansmeter als de snelheidsmeter het tegelijkertijd niet meer deden. Ik denk daarom dan ook dat het niet aan de afstand tussen magneet en opnemer zit. Ook verwacht ik het niet dat het in de verlenging van de kabels zit. Misschien een lege batterij? Dat zou vreemd zijn gezien de teller nog niet een half jaar in gebruik is. Slecht contact tussen de teller en het voetje? Dat zou enigszins kunnen. Een andere mogelijke oorzaak zou de bedrading aan de achterkant van het voetje kunnen zijn. Erg goed ziet het er niet uit; er lijkt wat bedrading bloot te liggen.

Ik heb overigens nieuwe bedrading aangelegd tussen de plaats van de teller en het scharnierpunt. De bedrading die door de versteviging van de kap loopt, vind ik vrij zwak. Deze zit helaas ook muurvast in de versteviging gekit. Verwijderen is dus niet mogelijk. Een nieuwe draad door de versteviging trekken lukt evenmin. De kit die binnenin de versteviging zit zit grandioos in de weg. Dus heb ik maar gebruik gemaakt van zelfklevend klittenband met elastisch klittenband erover waartussen de nieuwe kabel ligt. Ik heb als kabel een stuk rond 4-aderig telefoonsnoer gebruikt. Nog altijd niet dik maar wel een stuk dikker dan de originele bedrading van de voetjes van fietscomputers.

Maar goed, met een beetje mazzel heb ik nu dus geen problemen meer. Sowiezo heb ik nu dus een BC16oo, welke mij sowiezo beter bevalt. De totaalafstand is nu weer juist en geeft 2482 km aan.

Misschien handig voor mensen om te weten:
Ik heb een Vredestein Monte Carlo (Single Density) op m'n voorwielen liggen. De omtrek heb ik gemeten toen de band nieuw was, deze omtrek is 1471 mm. (gemeten met een druk van 4 à 5 bar en met mij in de fiets)

Geen opmerkingen: