zondag 30 oktober 2005

Dagje klimmen met Plat Zwolsch

Gerrit S. had voor Plat Zwolsch een fraaie route uitgezet met veel klimwerk erin. We hebben de Lemelerberg gehad en diverse klimmetjes bij Nijverdal. 2 klimmen van 10% waren opgenomen. Ergens halverwege de route hebben we een stop gemaakt bij restaurant Dalzicht. Van daaruit begon het echt veelvuldige klimmen en dalen. Via de Holterbergweg zijn we richting Holten gegaan. In Holten hebben we de (E)Motieweg genomen met een klim van 10%. Toen weer terug over de Holterbergweg. Ook daarin zat een klim van zo'n 10%. Op de heenweg over de Holterbergweg heb ik de maximumsnelheid weten op te krikken naar 81,5 km/h als ik mijn fietscomputer mag geloven. Dit was in de afdaling van de 'Diepe Hel' . Waarom het zo heet? Ik weet het niet. Het voelde 'hemels' ;-)

De tocht was zo'n 106 kilometer lang. Het tempo zou ergens tussen de 25 en 28 km/h liggen (op vlak wegdek uiteraard). Mijn schatting was dan dat we een gemiddelde van 20 km/h moetsen kunnen halen. Las een uur pauze in en je zit op een totale rittijd van zo'n 6 uur. Mijn verwachte aankomsttijd was dan ook 16.00h. Dit bleek achteraf niet helemaal uit te komen. Ik was om 18.00h thuis ongeveer.
Onderweg hebben we toch een paar keer ellende gehad.
Gerrit S. had de voorste ketting van z'n Quest gebroken. Dat kost de nodige tijd om op te lossen. Een andere ligger had het voor elkaar gekregen om op één of andere manier z'n ketting dwars over z'n 26" achterwiel te krijgen en de derailleur flink verbogen. Dit was in een afdaling. Gelukkig heeft de berijder de fiets goed overeind weten te houden en is er zelf ongeschonden vanaf gekomen. Maar lang leve aluminium, die derailleur viel aardig bij te buigen waardoor hij toch verder kon fietsen. Vlak voor Zwolle bleef een ligger met een pedaal achter een paaltje (welke bijna plompverloren en in ieder geval zinloos midden op het fietspad op een dijk geplaatst was) haken. Een ongeplande acute stop was het gevolg. De schade aan de fiets leek in eerste opzicht mee te vallen. Trapbuis verdraaid en wat ingeschoven en mogelijk het pedaal krom. Ik hoop dat de rest mee zal vallen. De berijder had een schaafwond en zal denk ik wel wat stijf worden. Verder leek er weinig mis te zijn, ook hier hopen dat het blijft bij de dingen die bekend zijn.

Terug naar de leukere dingen op de tocht.
Hoewel mijn Versatile niet de lichtste is, is het klimmen allemaal gelukt. Bij 2 klimmetjes heb ik op een gegeven moment wel flink moeten doorstampen om boven te komen. Afdalingen zijn natuurlijk helemaal leuk. De stroomlijn van een velomobiel bewijst dan helemaal z'n nut.
Het feit dat ik 81,5 km/h heb gehaald en ook nog mee kon trappen bij die snelheid is voor mij een indicatie dat het verzet nog wel lichter mag/kan. Ik heb bijna 2500 km op de teller en zit dus halverwege de afstand vóór de eerste servicebeurt. Bij die servicebeurt zal ik dan ook het 32 tands blad op de Rohloff laten vervangen door een 29 tands.

Het weer was vandaag enorm goed. Helaas betekent dat ook de 'nodige' toeristen-met-auto-of-motor. De Holterbergweg is niet echt breed. Koppel dat aan 'stervensdruk' en het fietsplezier wordt wel wat minder. Regelmatig moest ik me inhouden voor auto's. Op de 'heenweg' heb ik zelfs auto's ingehaald. Teruggaande was het helemaal feest. Een enorme file van auto's en motoren stond op de weg richting de doorgaande weg bij Dalzicht. Omdat het aantal tegenliggers (auto's) beduidend minder was, hebben velen van ons de auto's ingehaald. Dit gebeurde veelal links omdat de auto's vaak vrij strak rechts reden. Uiteraard was het wel direct invoegen zodra er een tegenligger aankwam. 1 Keer deed ik dat naast een motorrijder. De man knalde de term 'Idioot' uit z'n mond toen hij mij 'ineens' links van hem zag staan. Zou dat een compliment geweest zijn? Motorrijders zijn doorgaans ook niet vies van deze actie (een rij stilstaande auto's links inhalen bij files, bij verkeerslichten etc.)

Onderweg begon mijn Astrale8 fietscomputer kuren te vertonen. Ik ben dat ding een beetje zat. Ik denk dat ik morgen toch maar een Sigma BC1600 ga halen. Die bevalt mij een stuk beter. Dat betekent wel weer wat knutselwerk maar daar ben ik gelukkig niet vies van.

Ik was vandaag overigens niet de enige Versatile. Ook Robert B. met Versatile 013 was van de partij. Hij was met een mede-Huneligger vanuit Assen naar Zwolle gekomen om de rit mee te rijden.
Van hem heb ik nog een enorm handige tip gekregen. De kap van de Versatile kan je nog extra ventilatiegaten geven. Dit werkt best aardig. Wip de kap een klein eindje omhoog (centimeter of 5). Druk de zijflappen lichtelijk naar buiten en laat de kap zakken. De klemmen die de flappen normaal strak tegen de fiets moeten houden, creëren nu een kier omdat ze zich tegen de buitenkant van de fiets afzetten. Een beetje extra verkoeling tijdens klimmen kan geen kwaad.

Totaal genomen heb ik vandaag een leuke dag gehad. Mijn teller had weer 119 km hoger kunnen staan. Door het mankement is dit maar 103 km geworden. Verder heb ik de nodige hoogtemeters gemaakt. Een leuke ervaring met m'n zware bak.

Geen opmerkingen: