maandag 10 september 2007

"Wanted, dead or alive!" en meer duidelijkheid

Steun de vele fietsers: Stem op dit gevaarlijke punt op het meldpunt van de fietsersbond!

Vanmorgen naderde ik de nieuwe, vreemde situatie bij de afslag Netelhorst aan de Zuiderzeestraatweg. In de verte meende ik te zien dat het wegwerkbord wat het fietspad blokkeerde, niet zo blokkeerderig meer op het fietspad stond.
Eenmaal bij de plek aangekomen was wel duidelijk dat het bord niet tijdelijk aan de kant was geschoven in afwachting op de dag dat het werkverkeer daadwerkelijk langs zou komen maar dat er iemand z'n ongenoegen wilde uiten:


Ik ben de situatie voorbij gereden en uitgestapt om er een foto van te schieten.
Terwijl ik fototoestel uit m'n fiets pak zie ik een 18-meter-combinatie vanaf Zwolle komen en vervolgens afslaan richting Netelhorst. Dat was één voordehandliggende richting waar het werkverkeer ook langs zou kunnen rijden. Maar al snel werd duidelijk dat dat niet het geval zou zijn want de vrachtwagen bleef netjes binnen de belijning van de weg en sloeg probleemloos af naar links (naar Netelhorst) zonder gebuik te hoeven maken van de paar centimeter naast de belijning, laat staan berm of fietspad.

Ik liep verder naar het begin van de nieuwe situatie om m'n foto's te schieten. Net na de tweede geschoten foto reed er tot m'n domme verbazing eens een keer een auto naar rechts. Blijkbaar was dit geen doorgaandverkeer want hij stopte na de bocht en bleef stilstaan. Een man stapte uit en hees een oranje wegwerkhesje aan. Intussen was ik op weg naar m'n fiets en begon m'n spullen in te laden. De man kwam op mij aflopen en vroeg waarom ik een foto geschoten had. Ik wijs naar de situatie en zeg dat het er nu toch wat anders bijligt dan afgelopen vrijdag en dat er blijkbaar nog iemand is die niet zo gelukkig is met de nieuwe situatie.

De man geeft aan het niet zo fraai te vinden wat de 'dader' gedaan heeft. Ik leg hem uit dat de situatie vrij krom is (letterlijk en figuurlijk notabene). Ik wil hem de situatie uitleggen waarom het ongelukkig is in mijn ogen en meld daarbij 'Mogelijk bent u niet degene die dit bedacht heeft' maar de man geeft aan dat hij de situatie bedacht heeft. Ik vraag hem vervolgens éérst waar de vrachtwagens nou langs gaan rijden. Dit is dus blijkbaar van en naar de Oude IJsselbrug en vanuit en naar de genoemde zijweg. Dat is voor mij direct een bevestiging van de gevaarlijke situatie en leg uit dat fietsers zo alsnog onnodig te maken krijgen met de vrachtwagens. Heel mooi is ook dat er een meisje aan komt fietsen en wacht aan de Wezepse kant van de kruising, op een plek waar de fietsers binnenkort rechsaf moeten slaan het fietspad van de Zuiderzeestraatweg weer op. Het meiske staat te wachten op vriendinnetjes.

Het wordt nog leuk als 2 vrachtwagens elkaar tegemoet komen. Er is daar niet zo gek veel ruimte dus zullen fietsers dan heerlijk aan de kant gedrukt worden door de vrachtwagens komende uit de richting van de zijweg.

Maar ook vrachtwagens die vanaf Zwolle komen zullen vermoedelijk met de fietsers te maken krijgen. Als ze naar rechts afslaan zullen ze liever op het asfalt blijven neem ik aan waarbij ze waarschijnlijk noodgedwongen dan aan de linkerkant van de bocht uitkomen, daar waar de fietsers nu dus moeten rijden. Het stuk afgezette fietspad zullen ze niet al te snel meenemen want dan moeten ze door de berm en die kan aardig drassig worden in de wintermaanden.

Ik geef aan dat ik het vanuit fietsoogpunt bekijk en zeg dus dat het niet veilig is. De man geeft aan dat het plan goedgekeurd was en als veilig bestempeld. Hi-la-risch (lees het ondertoontje met een mengeling van sarcasme en cynisme)

Ik heb afgelopen zaterdag wat mailtjes rondgestuurd maar in eerste instantie niet naar de juiste geadresseerde. Ik had het mailtje gestuurd aan:

http://www.hanzelijn-hattem.nl

Deze website is echter van een 17-jarige student die op 'nieuwsvlak' vrij actief is en die voor school deze website heeft opgezet. Hij heeft mij mailtje gebruikt voor z'n website

Toekomstige mailtjes zal ik ook weer naar hem toesturen. De website ziet er zeer netjes uit en heeft momenteel al iets van 57 bezoekers per dag. Dat kan ook wel eens de moeite lonen om hem op de hoogte te stellen.

Geen opmerkingen: