woensdag 12 september 2007

HPV-banden

Gisteren las ik op de mailinglijst een berichtje van Frans G. Hij was gisteren bij Velomobiel.nl en was getuige van de levering van een vrachtje Vredestein HPV-banden. De liefhebbers moesten er volgens hem vlug bij zijn.

Vandaag kon ik eerder bij het werk vandaan gaan dus ben ik direct naar Velomobiel.nl gereden om een setje van 4 banden op te halen. Vanmorgen had ik al naar Velomobiel gebeld met de vraag of ze er nog genoeg hadden en hoe breed die banden zijn. Theo gaf een maat aan die onder de 40mm lag dus zouden de banden onder de Versatile moeten passen. Maar goed, na het werk ben ik dus vertrokken naar Dronten.

Daar aangekomen krijg ik van Theo een band in handen gedrukt. Ik kijk op het kaartje en zie staan dat het een 50mm band is. Ik was even bang dat ze niet zouden gaan passen. Maar Theo stelde me gerust, ze zouden kleiner zijn dan de 40-406 Marathon Racers die ik onder m'n Versatile had liggen. En inderdaad, ze zijn kleiner. Goed, die 40 of 50 aanduiding is niet direct een garantie dat een band ook daadwerkelijk die maat heeft.

Het leggen van de banden gaat betrekkelijk goed, iets meer kracht is nodig om het laatste stukje hieldraad over de velgrand te krijgen maar verder geen onmogelijke opgave. Bij het oppompen liggen de banden direct helemaal netjes in de velg; nergens een hobbel of bobbel te bekennen.
Ik was van plan om gewoon op de Racers naar huis te rijden maar de gelegde HPV-band wilde met de hand niet geheel vlot van de velg komen dus heb ik hem er maar om laten zitten. Ik heb de omtrek van de band gevraagd en vervolgens alle wielen voorzien van de HPV-band en m'n fietscomputer anders ingesteld. (Dat was bij kilometerstand 16104, wielmaat 2 heb ik nu voor de HPV-banden en ingesteld op 1500mm omtrek)

Eenmaal klaar vraag ik de rekening en ga weer huiswaarts.

Ergens tussen Dronten en Kampen zie ik in de verte een velomobiel rijden. Het type was me niet duidelijk, daarvoor reed hij te ver weg. Ik dacht eerst een gele FAW type 2, daarna een gele AAW want de kont leek toch wat brede. Misschien toch een Mango met een donker gemaakte achterkant? Ik besluit de HPV-bandjes maar eens op snelheid te testen en zet zo'n 38 km/h op de teller.

Ik loop langzaam in op de vreemde velomobiel maar het gaat erg langzaam. Pas in het bos vlak bij Roggebotsluis kom ik naast hem te rijden. Niet lang daarvoor was het me ook duidelijk wat voor velomobiel het was. De donkere achterkant was de blauwe flap van een Burley D'Lite. Geen wandeldissel of vlaggetje zat eraan. De kar werd getrokken door een gele 26" Quest. Tja, dan kunnen er nog maar weinig zijn. Het bleek dus Ymte te zijn.

Ik ben naast Ymte gaan rijden. Hij zag direct dat ik andere banden had. 'En? Hoe bevallen ze tot dusver?' vraagt hij. Ik kan het met één woord omschrijven 'stil!'. Deze banden maken namelijk 'geen' geluid. Ymte was benieuwd hoe ik zo vlot wist dat ze de banden in huis hadden dus vertelde ik over het berichtje van Frans G. en dat we er vlot bij moesten zijn. Ymte zei dat dat wel zo was ja omdat ze er nog maar een paar duizend hadden liggen! Bij de bestelling had Vredestein vermoedelijk een nulletje achter de bestelling geplaatst waardoor ze dus een levering zouden krijgen die 10x zo groot was. Maar goed, ze hebben de banden wel genomen tegen een regeling uiteraard. Bij Velomobiel.nl zei Theo dat ze de prijs konden aanpassen. Ik zag de prijs van 24,95 euro op het etiket staan maar Theo gaf aan dat hoe meer banden je afneemt hoe goedkoper ze ze weg doen. Ik heb 65 euro betaald voor 4 banden. Dat kan je niet duur noemen. Ik ben benieuwd hoe lang ze meegaan maar al zou het maar 3000 kilometer zijn, dan nog zijn et het niet echt dure banden. Maar de tijd zal het leren.

Ik ben met Ymte naar Zwolle gereden. Bij de Westenholterbrug hebben we afscheid genomen, ik ben Stadshagen in gestoken, hij ging door richting centrum.

En bedankt Frans, deze Versatilerijdende Zwollenaar is erin gestonken! ;-)

Geen opmerkingen: