donderdag 13 september 2007

"Sorry, ik kan er niets aan doen!"

Heb je als fietser dat gebaar wel eens zien maken door een automobilist? Zo'n gebaar van ? Sorry, ik kan er niets aan doen!"

Ik naderde op een bekend punt in Zwolle een afrit van de A28. Met name in de spits houden automobilisten vaak de nare eigenschap op na om stil te gaan staan op het fietspad omdat ze niet verder kunnen rijden omdat er voor ze een auto staat te wachten voor de rijbaan. Tja, dan kan je inderdaad niet verder rijden. En dat gebruiken ze graagg als excuus.

Vandaag ook. Toen ik het punt naderde stonder dus ook weer een auto midden op het fietspad. Toen ik op zeker 30 meter afstand naderde en zij mij aan zag komen hield ze de handen al in de lucht om zich te verontschuldigen. Ik ben vrij laat vol in de ankers gegaan, hetgeen het wicht steeds benauwder deed doen kijken. Vlak voor haar portier kwam ik tot stilstand. Wederom gingen de armen omhoog, trok ze een verontschuldigende blik en zei wat onhoorbaars omdat ze haar portier en ruiten dicht had. Ik gooi m'n klep open en wijs driftig op de haaietanden waar ze zojuist overheen gereden was. Wederom gaan haar armen omhoog om vervolgens te wijzen naar de auto voor haar met als duidelijke boodschap 'sorry, ik kon niet verder want die auto staat ervoor'. Tja, dat zie ik ook wel muts.... maar ik zie die haaietanden ook en jij hebt ze ook gezien. Ik schud overduidelijk 'NEE' met m'n hoofd en wijs wederom op de haaietanden.
De voorste auto rijdt de weg op, de muts kan nu haar brik van het fietspad halen en ik kan doorrijden.

Hoe vraak zouden dit soort figuren hetzelfde gebaar maken op het fietspad? Vast vrij vaak. Hoe vaak zouden ze dit gebaar maken in andere situaties? Zouden ze ook dom aansluiten als ze een voorrangsweg op moetne rijden en linksaf slaan waarbij die rijbaan een middenberm heeft en er voor ze al een auto op de strook tussen de rijbanen in staat, zouden ze daar dan ook netjes aansluiten en vervolgens verontschuldigende gebaren maken naar de auto's die ze dan hinderen op de rijbaan? Zouden ze dat ook doen bij een spoorwegovergang en vervolgens verontschuldigend naar de machinist gaan gebaren van 'sorry, ik kan niet verder!'?

Dit soort mensen zijn gewoon vrij achterlijk. Is het niet omdat ze het ook in de andere situaties doen, dan is het wel omdat ze schijnen te denken dat ik daarin trap en anders is het wel omdat ze gewoon echt niet beter weten.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik denk dat er een duidelijke relatie is tussen het IQ en de keuze van het dagelijkse woon-werk vervoermiddel.