vrijdag 7 september 2007

Lek nummer 16, geen concrete veroorzaker

Sinds eind juni rijd ik met Joe's Super Sealant in m'n binnenbanden. Ik heb slechts één keer een lek gehad welke netjes gedicht werd.
Toen ik de Super Sealant in m'n band gespoten heb, zag ik na oppompen van m'n achterband een redelijk sneetje in de KHE Premium buitenband zitten. De binnenband vormde een héél klein bolletje in die snee. Ik heb besloten om daar gewoon mee te gaan rijden om te zien hoe goed het Super Sealant z'n werk zou doen.

M'n Versatile had ik achter het huis geparkeerd. Ineens hoorde ik enorm sissen. Ik liep naar m'n fiets maar zag of hoorde niets meer. Even later hoorde ik weer sissen en zag ik m'n achterband wat zachter dan gewenst. Toen ik de band inspecteerde zag ik waar het lek zat: op de plek waar het sneetje in de buitenband zat. Of er nou iets geweest is wat de binnenband lek geprikt heeft of dat het zeer plaatselijk opbollen van de binnenband in de snee de oorzaak geweest is, weet ik niet. Maar duidelijk wel was dat de binnenband lek was.

Ik heb de band weer opgepompt maar dat hielp niet want bij 8 bar spoot de lucht weer uit de band. Het supersealant kon er ook maar weinig mee. Het wilde wel wat dichten maar op 8 bar kon ik de band niet meer houden. Ik heb daarom de binnenband verwijderd en gewoon geplakt. Wel heb ik de binnenband eerst goed onder handen genomen met wasbenzine om hem goed schoon te maken zodat de solutie goed wilde hechten.

Maar goed, ik zit dus met een sneetje in m'n achterband waar goed mee te rijden valt maar wat toch een potentiële lekveroorzaker is waar de supersealant niet genoeg raad mee weet (er zat wel een stevig wit propje in het lek overigens).

Omdat ik geen trek heb om steeds weer lek te rijden heb ik besloten om toch maar weer het antileklint te monteren. Alleen blijft het een crime om dat lint goed in de buitenband te krijgen. Ik heb daarom deze keer weer een poging gedaan om het lint in m'n buitenband te plakken. Deze keer heb ik het gedaan met een soort tappijttape met kleefzijde aan beide kanten. Dit tape is een paar millimeter smaller dan het oranje antileklint.
Eerst heb ik de buitenband binnenstebuiten gekeerd. Toen kon ik het tape netjes midden in de band plakken. Vervolgens heb ik de buitenband weer goed gedaan en het antileklint erin geplakt. Dat bleef met dit tape wel netjes kleven. Het leggen van de band is vervolgens een eitje.

Toen ik m'n band weer op druk gebracht had kon ik op 4 plekken door het rijvlak heen kijken want het witte plakband koekeloerde op sommige plekken door de band. Maar goed, zolang de band het houdt, vind ik het best. Het antileklint zal nu denk ik wel op z'n plek blijven zitten.


Kilometerstand: 16035
Samenvatting van lekken met de Versatile:

met Vredestein Monte Carlos:
1x Stootlek (snakebite
2x Lek door een spaak die in de binnenband zat te prikken
4x normaal lek
Totaal 6400 kilometer gereden met 4 banden

met Schwalbe Marathon Racers:
1x gewoon lek na 446 km
Totaal 3707 kilometer gereden met 4 banden en 1 nieuwe daarna
1x gewoon lek door vrij groot en scherp steentje; verder geen lekpreventie toegepast.

met KHE Premiums:
1x gewoon klein lek na 159 kilometer
1x gewoon wat groter lek na 381 kilometer
Na monteren van de antileklinten:
1x gewoon lek na 1389 kilometer (vanaf de ingebruikneming KHE Premiums)
1x [weet ik niet] lek na 2380 kilometer
1x lek in de wang (2526 kilometer), ver voorbij het antileklint. Oorzaak onbekend.
1x lek midden op het rijvlak, 419 kilometer na toepassen van Slime
1x lek door uitpuilen van de binnenband door een snee in de buitenband

Geen opmerkingen: