zaterdag 3 maart 2007

Versatile terug uit Dronten

Vandaag heb ik de Versatile van Marrianne naar Dronten gebracht en m'n eigen Versatile weer opgehaald.

De laatste tijd gaat Marrianne niet echt lekker vlot. Ik dacht dat het kwam door het stukje gezinsuitbreiding in wat eraan zit te komen maar na vandaag denk ik toch dat er wat anders aan de hand is. In ieder geval liep de achterrem aan. Gelukkig kan dat snel verholpen worden door aan het stukje binnenkabel te trekken wat uit de achterbrug steekt.
Maar los daarvan was ik alsnog niet echt vooruit te branden. Goed, ook de afstelling van de stoel maakt daarbij uit. De stoel staat voor mij veel teveel rechtop. Verder achterover stellen kon niet meer omdat ik dan met m'n achterwerk op de bodem van de fiets zat (bij mijn Versatile is de stoel aan de voorkant wat hoger geplaatst zodat hij verder achterover kan voordat ik met m'n achterwerk op de bodem zit).
Wat ook nog niet prettig reed was de niet-verende achterbrug. Elke hobbel, bobbel en kuil voel je door je hele lichaam. Ik heb daarom zoveel mogelijk glad asfalt gereden.
Wat ook nog enigszins snelheidsremmend was, was de Cyclone die ik achter de fiets had hangen. Deze zat erachter omdat we een 'stuk Versatile' geleend hadden om goed kleur te kunnen kijken bij de spuiterij in Doornspijk. De roze kleur die Marrianne op haar fiets wil, konden we dus mooi bekijken tegen het twintex wat we hadden meegekregen.

In Dronten aangekomen was aan m'n benen te voelen dat ik niet echt optimaal kon rijden want m'n benen voelden redelijk vermoeid.

M'n Versatile stond klaar. Gerrit heeft hem netjes opgelapt. Nieuwe ketting in de achterbrug, linker veerpoot open gemaakt en schoongemaakt; deze was blijkbaar vuil geworden. Direct heeft hij de glijbusjes vervangen. Dat was nog niet echt nodig maar omdat de veerpoot toch open lag heeft hij dat ook direct gedaan.
Ik ben even op adem gekomen en heb wat rondgeslenterd. Ik heb de bagage uit de Cyclone weer in m'n fiets gedaan. Met Gerrit heb ik doorgenomen wat er met Versatile 006 moet gebeuren. Het is duidelijk dat dat in ieder geval wel 4 weken gaat duren voordat we de fiets weer kunnen ophalen.

Teruggaande kon ik weer lekker in m'n eigen Versatile. Dat reed wel wat vlotter maar omdat ik op de heenweg behoorlijk heb moeten trappen, was m'n snelheid alsnog niet optimaal.
Bij Roggebotsluis kwam er een peletonnetje racefietsers voor me te rijden. Ze reden nét wat langzamer dan ik wilde dus ben ik ze voorbij gestoken. Eenmaal voorbij zette 1 de achtervolging in. Ik heb toen doorgezet tot 34 km/h. De racefietser kwam naast me rijden en complimenteerde me met m'n mooie fiets. Hij vroeg: "Je hebt zeker weinig last van de wind?" Ik bevestigde dat. Ook wilde hij graag weten of ik een derailleur had, net als een racefiets. Ik zei hem dat ik een 14-versnellingsnaaf had. 'Oh, een Rohloff?' vroeg hij. Ik kon dat bevestingen. Hij groette me nog een keer en zakte af om weer aansluiting te zoeken bij het peleton wat een flink eind achter ons reed.

Omdat m'n beenspieren vermoeid waren, heb ik besloten door Kampen te rijden. De hoge brug buiten Kampen had ik niet zoveel trek in; de brug in Kampen is een stuk lager.
Bij de brug moest ik wachten. Politie had de kruising voor de brug afgezet. Een tijdje later werd duidelijk waarom: een wielerwedstrijd was aan de gang. Hordes racefietsers kwamen voorbij scheuren. Later bleek dat het ging om 'De ster van Zwolle'.

De reis ging daarna betrekkelijk 'langzaam' verder. Normaal doe ik de rit Dronten-Zwolle in een uur maar ik heb er nu toch echt heel wat langer over gedaan.
Ik zit nu met verzuurde benen op de bank. Ach, gaat ook wel weer over.
M'n fiets is wel weer happy. Geen gepiep, geen geratel maar gewoon weer een lekker stille fiets zoals het hoort.

Geen opmerkingen: