vrijdag 16 maart 2007

Weer eens (voor)oordelen op het werk

Één collega van me woont in dezelfde woonplaats als ik en woont op ongeveer een even grote afstand als ik van het werk. Hij neemt nooit de fiets maar altijd de auto (ik vraag me serieus af of hij wel eens een fiets heeft!)
Al vaker heeft hij het erover gehad dat hij ligfietsen maar gevaarlijke dingen vindt.

Vanmorgen ook weer: 'Echt gevaarlijk, je ziet ze zo over het hoofd! Ze zijn veel te laag!'

Tja, wat kan je daar tegen zeggen. Allereerst heb ik de meest gebruikte smoes/verontschuldiging die in het verkeer voorkomt maar eens gebruikt: "Sorry, ik had je niet gezien!" Dat wordt dus ook rustig gezegd tegen een buschauffeur die ze 'over het hoofd' gezien hebben. Mij ga je niet vertellen dat die bus te klein/laag is om niet op te vallen.

M'n collega haakt daar op in: "Ja maar een ligfiets ZIE je gewoon echt niet omdat ze zo laag zijn!" Toen heb ik maar weer even het kind erbij gehaald welke met z'n kinderfietsje net zo hoog is als ik in m'n Versatile: "En een kind op de fiets welke even groot is als ik? Die zie je ook over het hoofd en ga je dus gewoon overheen? En strepen op de weg? Die zal je dan helemáál niet meer zien!"

Het volgende weerwoord is al een even slecht excuus: "Ja, maar je verwacht het niet!" En dat is wederom een veel gemaakte fout in het verkeer. Je moet niet uitgaan van dingen die je verwacht maar ook rekening houden met dingen die je níet direct hoeft te verwachten (goed, een landende Boeing 747 op de snelweg is wel héél vergezocht uiteraard maar bijvoorbeeld een auto die uit een zijstraat komt waar normaal gesproken 'nooit' iets uit komt is toch wel een duidelijk voorbeeld; je moet er gewoon rekening mee houden dat er toch af en toe wél een auto daar vandaan komt).
Hij vervolgt z'n verhaal met: "ja maar een kind zie je niet op een 80-km-weg rijden". Tja, mij zie je zeer af en toe op de rijbaan maar dan doorgaans alleen binnen de bebouwde kom waar 50 is toegestaan. Niet echt een geweldig argument en dat zeg ik hem ook. Dan komt hij ermee aan dat zo'n kind netjes naast pa/moe rijdt. Daarmee bevestigt hij alleen maar weer dat hij dus blijkbaar gewoon niet goed kijkt want ik zie (jammer maar helaas) énorm vaak ouders en kind op de fiets (kind op eigen fietsje) waarbij ouders rustig zeker 20 meter bij het kind vandaan fietsen. Soms kind voor, soms kind achter de ouder.

Dan komt hij met een iets acceptabelere reactie en dat is dat je de snelheid van ligfietsen vaak snel verkeerd inschat. Wederom natuurlijk een fout van degene die de inschatting doet maar omdat ligfietsen nog niet echt gemeengoed zijn, kan ik me daar wel een beetje in plaatsen. Maar goed, aan de andere kant van de tafel zitten 2 werkmannen die een noodlokaal plaatsen bij ons gebouw. De ene man merkt op dat hetzelfde geldt voor bromfietsers en racefietsers. Ook die rijden blijkbaar vaak harder dan ingeschat wordt. Zelfde probleem dus als de ligfietsers. Het is niet zozeer dat ligfietsers slechter zichtbaar zijn omdat ze lager zijn maar omdat het 'langzaam' verkeer is wat toch harder gaat dan de doorsnee fietser.

Mijn collega zal ik nóóit kunnen overtuigen ben ik bang. Goed, moet hij ook helemaal zelf weten. Ik hoop alleen dat hij nooit het excuus 'maar je bent zo laag' gaat gebruiken omdat hij een kind heeft aangereden.

De 2 werkmannen heb ik nog wel wat wijzer kunnen maken dan ze al waren. De ene merkte op dat hij had gehoord dat ligfietsen beter zou zijn voor de rug dan normaal fietsen. Ik heb hem allereerst duidelijk gemaakt dat het onderuit hangen in de ligfiets qua positie van het lichaam gelijkwaardig is aan onderuithangen op de bank voor de TV. Maar dat was blijkbaar niet geheel wat de man bedoelde. Hij vervolgde z'n verhaal met dat hij van een medisch iemand meegekregen had dat je niet met je onderrug moet zitten maar rechtop en met je kont naar achteren. Tja, op een stoel of kruk moet je met rechte rug zitten en niet onderuit hangen als je een rugleuning hebt of als een zandzak gaan zitten. Ik leg de man uit dat daar bij ligfietsen totaal geen sprake van is omdat de hele rug wordt ondersteund waardoor het 'zitten op de onderrug' niet aan de orde is en dat door die volledige ondersteuning in combinatie met het meer achterover liggen, de druk op de wervelkolom ook minder is.

Och, en vanmorgen kwam op de heenweg weer eens een Mango naast me rijden. Jakob B. uit Genemuiden rijdt soms 100 meter van mijn traject maar soms (zoals vanmorgen) nog een stukje meer. We hebben weer even wat gekletst.

Geen opmerkingen: