vrijdag 30 maart 2007

Snelheid en klittenband

Ik weet niet waardoor het komt maar m'n snelheid begint weer te klimmen. Zoals wel vaker, zijn er nu weer meerdere dingen die de oorzaak kunnen zijn van de verhoging van m'n snelheid:
1) Het weer wordt beter, de temperaturen hoger en het zonnetje laat zich meer zien
2) De versleten ketting die in de achterbrug zat, gaf teveel weerstand
3) De Marathon Racers zijn toch fors sneller dan de KHE Premiums
4) De sporing is nu beter (ik heb een week of 2 geleden de voorwielen een slag toespoor gegeven; de wielen leken praktisch evenwijdig te lopen maar zodra je wat gewicht in de staart gooit, wordt dat een uitspoor. Ook rijden kan ervoor zorgen dat een 'stilstaand gelijkspoor' wordt omgezet in een uitspoor)

Hoe dan ook, ik heb weer eens gemiddeldes bóven de 25 km/h en plaats van eronder.

Laat het mooie weer maar lekker doorzetten.

Verder heb ik het klittenband waarmee het ruitje op de kap zit, verwijderd. Ik had bij wijze van experiment vrij grote stukken klittenband op de kap zitten omdat ik de positie van het ruitje nog niet goed wist. Nu weet ik hem wel dus heb ik de grote platen klittenband verwijderd en nieuwe stukjes aangebracht die niet groter zijn dan nodig.
Ik heb nu echter ander klittenband gebruikt dan de standaard 'harde haakjes en zachte lusjes'-klittenband. Op de ligfietsdag heb ik van 2 Versatilerijders de tip gekregen om ander klittenband te halen bij de Hema. Bij de schappen met autoonderdelen hebben ze een doosje met daarin 6 strookjes klittenband van 1,25 cm bij 2,5 cm. Het doosje kost 4,95.
Het klittenband bestaat uit 2 gelijke 'soorten'. De 'haakjes/lusjes' lijken op een soort paddenstoeltjes die met de koppen achter elkaar haken. Het plaatje in het doosje suggereert dat het gebruikt kan worden om bijvoorbeeld een noodhamer, een verbanddoos e.d. ergens tegenaan te klitten. Ik kan zo geen afbeeldingen vinden maar ik kom wel de term 'paddestoel' vaker tegen bij fabrikanten van klittenband. Dat zal vast de soort zijn die ik nu heb gebruikt.

Dat 'paddestoel klittenband' zou volgens de genoemde Versatilerijders erg sterk zijn. Ik denk dat dat helemaal waar is maar ik betwijfel wel of het ook sterk is met zulke kleine stukjes als ik gebruikt heb. Ik heb stukjes van 1,25cm x 1,25cm gebruikt. Ik zal wel zien. Moet ik een keer achter m'n ruitje aan dan weet ik dat het niet sterk genoeg is ;-)
Het materiaal is wel zodanig mooi dat ik er nog wel meer van ga halen. Mijn 'petflesconversies' zouden wel wat vaster mogen zitten. Dit paddestoelenklittenband is denk ik geschikter voor die toepassing dan de normale haakjes-en-lusjes-klittenband.

Geen opmerkingen: