dinsdag 27 februari 2007

Versatile021 naar Dronten

Het geratel in de achterbrug is de laatste week duidelijk meer geworden. Eerst hoorde ik het geratel alleen bij 30 km/h en hoger. Later was het al bij 25 km/h goed hoorbaar.
Komende vrijdag zou ik mijn fiets naar Dronten brengen om hem na te laten kijken. Ik heb hem vandaag al weggebracht omdat ik nu vakantie heb en de fiets dus ook veel minder nodig heb. Daarbij komt dat ik komende vrijdag nog wat meer afspraken heb.

De versatile heb ik op een aanhangwagen gezet en zo naar Dronten gebracht. Gerrit T. heeft daar direct de achterbrug opgengeschroef om te kijken wat er aan de hand is om een schatting te maken van de hoeveelheid werk.

Toen de achterbrug open was, was duidelijk waar het geratel vandaan kwam. De kettingspanner drukte de ketting tegen een schroef aan. Dit is weer de oorzaak van iets waar ik al bang voor was: water. Er is water in de achterbrug gekomen waardoor de ketting wat is gaan roesten (dat verklaart ook het tikkende geluid tijdens het wegrijden na een nachtje stilstand) en meer gaan slijten. De ketting was inmiddels gewoon te lang geworden.
Dat er water in de fiets achterbrug is gekomen kan natuurlijk best gekomen zijn door het enorm natte weer dat we gehad hebben. Daarbij is het bij het werk in de buurt niet echt ideaal op de weg; ik moet daar elke dag door een dikke plas (het is een zogenaamde 'bouwweg' bij een nieuwbouwwijk).

Het spatbordje dat al eerder aan de achterbrug gemonteerd is, gaat verwijderd worden en daarvoor in de plaats komt een groter spatbord welke niet aan de achterbrug maar aan de body van de fiets wordt vastgezet in de wielkast.

Het piepen van de linker veerpoot moet nog onderzocht worden. Gerrit moet daarvoor de veerpoot open draaien.

Met een beetje mazzel kan ik m'n fiets deze week weer ophalen.

2 opmerkingen:

Hans zei

Wilfred,
Het lijkt me belangrijk om te weten langs welke weg het water naar binnen is gekomen. Gelukkig lijkt bij jou de schade nogal wat kleiner te zijn dan indertijd bij mijn Versatile het geval was.
Groeten,
Hans.

WFvN zei

Vermoedelijk is het water ergens aan de voorkant van de achterbrug naar binnen gelopen. Mijn fiets krijgt (in navolging op andere Versatiles) nu een groter spatbord welke veel meer water/vuil moet tegenhouden. Hopelijk is dat voldoende. Mocht dat niet zo zijn, ik weet waar ik op moet letten. De eerste roestverschijnselen kan je best goed voelen. De ketting wordt stug en dat is met name voelbaar als de fiets een tijd stil heeft gestaan.
En tja, mocht het toch nog niet goed blijken na een jaar, dan zien we dan wel weer verder.